Într-o societate în care sănătatea mintală devine tot mai importantă, Cognify propune o abordare inovatoare pentru a facilita accesul la resurse de dezvoltare personală și psihoterapie. Fondată de psihoterapeutul Cosmin Giredea, platforma răspunde nevoii de suport emoțional continuu, oferind un mix de terapie, educație psihologică și comunitate.
Conform datelor Comisiei Europene incluse în profilul național de sănătate din 2023, aproximativ 13% din populația României a fost diagnosticată cu tulburări psihice, cele mai comune fiind anxietatea și depresia. Costurile directe și indirecte asociate problemelor de sănătate mintală se ridicau la 2,1% din PIB-ul țării încă din 2015, ceea ce echivalează cu aproximativ 3,4 miliarde de euro. Cu toate acestea, subdiagnosticarea și stigmatizarea continuă să fie factori care împiedică accesul larg la terapie.
Pandemia de COVID-19 a accelerat această problemă, determinând o creștere a incidenței cazurilor de deperesie și anxietate, dar și o creștere semnificativă a cererii pentru servicii psihologice, deoarece percepția românilor asupra sănătății mintale a început să se schimbe.
„Oamenii au avut mereu locuri unde să fugă”, explică psihoterapeutul Cosmin Giredea, „pentru că ăsta este un mecanism principal al nostru. Când dăm de probleme, de dificultăți, fie că e vorba de conflicte în familie sau de tensiuni la locul de muncă, ieșim în oraș, mergem să bem ceva, avem tot felul de mecanisme de apărare. Or, în momentul în care noi am fost forțați să stăm cu aceiași oameni, membri ai familiei, și să facem același job repetitiv, fără să putem să ieșim așa cum obișnuiam să o facem, am fost forțați să stăm mult mai mult cu problemele noastre. În acel moment, când disperarea sau durerea sunt destul de mari, oamenii ajung să apeleze la ajutor.”
În egală măsură, acest curaj regăsit al românilor de a intra în terapie i-a ajutat pe psihologi să se dedice mai mult profesiei și perfecționării lor. „Curentul acesta le-a permis psihologilor să se concentreze pe psihologie și atât”, adaugă Cosmin. „Până atunci, psihologii își luau fie joburi secundare, fie mergeau la un doctorat sau într-o direcție similară care să-i ajute să se întrețină. În momentul în care noi, ca și comunitate, am putut să ne întreținem întru totul din psihologie și să avem niște profituri care să ne permită să investim mai mult în noi, am căpătat timp liber în care să citim mai mult, oportunități să creștem. A fost efectul de bulgăre de zăpadă, care a făcut ca terapeuții să poată fi mult mai implicați, lucru care a contribuit la o deschidere încă și mai mare a oamenilor înspre terapie.”
Nu în ultimul rând, munca în regim remote sau hibrid a deschis noi posibilități și a demonstrat că randamentul și productivitatea sunt similare, dacă nu chiar superioare muncii on-site. Această filosofie s-a tradus și în alegerile pe care le fac oamenii pe partea de servicii. S-au dezvoltat considerabil partea de telemedicină, coachingul și terapia online, care, chiar dacă nu o va putea înlocui 100% pe cea față în față, este o bună completare.
Cognify: O soluție digitală pentru suport emoțional continuu
În acest context, Cosmin a pus bazele Cognify. Un proces terapeutic nu presupune doar ce se întâmplă în cele 50 de minute petrecute față în față cu specialistul, ci și ce se întâmplă între sesiuni, când fiecare dintre noi ruminează, rememorează lucruri din trecut sau este martor la fel și fel de întâmplări, explică el. De aceea, el a simțit nevoia de a umple acest gol din piață cu o platformă care să ofere suport continuu persoanelor aflate în plin proces de dezvoltare personală.
„Simțeam că nu ajut destul sau nu ajut pe cât de mult aș putea acest proces terapeutic al oamenilor”, spune Cosmin Giredea. „Mi se pare important ca ei să poată avea acces și în timpul liber la anumite informații, să poată pune întrebări. Pe măsură ce am devenit tot mai prins la cabinet, neputând lua clienți noi, mi-am dat seama că nici nu cunosc în mod direct suficienți colegi terapeuți care să fie disponibili și pe care să-i pot recomanda cu toată încrederea.”
Atunci a prins contur ideea unui hub ce reunește specialiști în practica terapeutică și coaching, o platformă de educație emoțională și dezvoltare personală pe care fondatorii își propun să o ducă pe primul loc în topul acestui gen de instrumente în România. Cognify se poziționează ca o platformă care aduce împreună psihoterapia și educația psihologică, oferind o experiență integrată pentru utilizatori. Platforma include:
-
Resurse educaționale: cursuri premium de psihologie, articole, recomandări de cărți și caiete de exerciții.
-
Acces la terapie: utilizatorii pot programa ședințe individuale cu psihologi licențiați.
-
Comunitate de suport: grupuri unde utilizatorii pot interacționa și împărtăși experiențe.
„Mi-am dorit mult să fac un loc de unde oamenii să poată să-și ia informație de calitate, despre care să știu că e făcută de specialiști și pe care o pot accesa cu ușurință”, spune Cosmin despre motivația din spatele platformei.
Cognify își propune să ofere utilizatorilor acces la informații validate științific, într-un mod structurat și accesibil, pentru a-i sprijini în procesul lor de dezvoltare personală și explorare emoțională.
Modelul de business Cognify se bazează pe abonamente la prețuri accesibile, de la 49 de lei pe lună.
„În momentul în care plătim pentru ceva, simțim că am investit în acea direcție, ceea ce ne determină să ne și implicăm în chestiunea respectivă”, spune Cosmin. De aceea a ales modelul de abonament pentru platformă, în loc să ofere toată informația în mod gratuit, așa cum și-ar fi dorit inițial.
Cu toate acestea, costul abonamentului lunar la Cognify a fost ales astfel încât să fie cât mai accesibil pentru o categorie largă de oameni, să-i angreneze în proces și să-i motiveze să continue să investească în educația lor emoțională. Momentan, această sumă este menită să acopere costurile de mentenanță ale platformei, profitul căzând în plan secund.
O piață emergentă și viitorul Cognify în contextul local
Tendința de digitalizare a serviciilor de sănătate mintală nu este doar o necesitate, ci și o oportunitate de business. Modelele de terapie online și coaching au câștigat teren, iar companiile încep să includă beneficii de sănătate mintală în pachetele pentru angajați.
Cognify își propune să capitalizeze această tendință prin extinderea serviciilor sale pentru zona corporate, oferind servicii psihologice, de la workshopuri ocazionale la sesiuni de coaching pentru angajați.
Informațiile actualizate, livrate într-un mod personalizat, cu accent pe nevoile fiecăruia, vor face diferența pe această piață încă tânără în România, explică fondatorul Cognify. Alegerea atentă a colaboratorilor va fi de asemenea un diferențiator pe piața de servicii psihologice online. Creșterea echipei și colaborările strategice cu terapeuți de încredere sunt esențiale pentru dezvoltarea platformei.
Provocările antreprenoriale și perspective de creștere
Transformarea unei pasiuni într-un business vine cu provocări. Unul dintre principalele obstacole pentru Cognify este găsirea echilibrului dintre impactul social și sustenabilitatea financiară.
Prin prisma profesiei, Cosmin recunoaște că este înclinat să se concentreze mai mult către oameni și mai puțin înspre business, înspre aspectele operaționale:
„Colaborez acum cu cineva care e mai business-oriented decât mine, ca să găsim proporția potrivită – cât de mult ne gândim la oameni, la colaboratori, la clienții pe care îi vom avea versus cât ne gândim la strategii care să crească profitabilitatea afacerii”, explică el.
O altă provocare asupra căruia atât el, cât și restul antreprenorilor, trebuie să-și îndrepte atenția este menținerea unei perspective sănătoase asupra muncii și productivității:
„Realist vorbind, când ești odihnit poți în două ore să faci muncă de cinci-șase ore, dar ca antreprenor alegi de multe ori să muncești mult, nu neapărat eficient”, observă el.
Viitorul dezvoltării personale se îndreaptă spre digitalizare, iar Cognify poate fi acea punte între tehnologie și nevoia de conexiune reală, mizând pe o echipă de specialiști atent selecționați și o strategie care îmbină accesibilitatea cu impactul real.