Idee de business: de la digitalizarea rețetelor familiei, la workshopuri de prompt writing pentru ChatGPT

Anul trecut, antreprenorul harghitean Aaron Balázs a fost unul dintre câștigătorii competiției de pitch-uri video Startarium „Românii sunt antreprenori – secțiunea Ideea ta”. Apoi și-a transformat ideea de chatbot în realitate și acum are o afacere care se dorește a fi o legătură între antreprenori și soluțiile de business bazate pe AI.

Inteligența artificială există de mai bine de un deceniu. Acum a devenit ieftină, ușor de folosit și accesibilă publicului larg, deci a ajuns un subiect intens de conversație. AI-ul este folosit de Amazon pentru a ajuta vânzătorii de pe marketplace să-și construiască mai rapid paginile de produs. Startupul românesc Rayscape (fost XVision, unul dintre câștigătorii Startarium PitchDay 2019) a creat o aplicație care „citește” radiografii, folosită în câteva zeci de spitale și clinici private din țară. Iar Pine Lines – compania din Cluj-Napoca co-fondată de Aaron Balázs – învață antreprenorii să includă ChatGPT în rutina zilnică, pentru a fi mai eficienți și a avea un asistent virtual gratuit. 

Aaron Balázs a fost unul dintre cei 10 câștigători ai competiției de pitch-uri video Startarium Românii sunt antreprenori – secțiunea Ideea ta, la finalul lui 2023. Dintre cele 99 de idei de afaceri înscrise în concurs, în urma voturilor publicului, 10 au fost câștigătoare și au primit câte 1.000 de euro. Ideea lui Aaron a fost Mama mea bucătăreasă virtuală – un chatbot care face recomandări culinare, folosind rețetele mamei lui, Jánossy Alíz.

 

Cu banii câștigați, acesta și-a pus ideea de business în practică, sub brandul Pine Lines (creat de colegul lui, Ferencz Csuszner) și a dezvoltat chatbotul Mama Aliz (cum a redenumit-o echipa care a creat-o), care oferă rețete din Ardeal. Ulterior, a creat și un format de workshop de prompt writing în maghiară, pentru antreprenori (cu accent pe utilizarea eficientă a ChatGPT), care a câștigat popularitate, având interes în Ardeal și Ungaria. Până acum, echipa lui a instruit peste 300 de antreprenori, a colaborat cu o primărie și cu mai multe companii din secuime. 

Pasul următor este extinderea acestui format în București, iar prima întâlnire aici este programată pentru toamna acestui an. Workshopul are 6 ore (plus pauze) și oferă o abordare practică și captivantă, axată pe folosirea AI pentru a îmbunătăți procesele de business și a economisi resurse valoroase. 

Un trio cu background divers

Pine Lines a apărut în noiembrie 2023. Acum, sunt o echipă care se completează reciproc destul de bine: Ferencz Csuszner (38 de ani), József Molnos (31 de ani) și Aaron Balázs (40 de ani). Primul a studiat finanțe-bănci, teatrologie (impresariat artistic) și a fost profesor, consultant pe proiecte europene și marketer online, gestionând proiecte pentru startupuri din SUA, până în Singapore. Al doilea a învățat singur programare și, de vreo 8 ani, e cercetător AI; unul dintre proiectele lui a fost compania americană Tris Universe INC, unde a creat soluții AI pentru zona de HR, iar printre clienții lui s-a numărat și The Royal Malaysian Police. 

Iar Aaron a studiat Arte plastice (foto, video, procesarea computerizată a imaginii), a lucrat în publicitate (a fost și manipulator de imprimantă, dar și director de creație), apoi a înființat SDL – un mic studio de design, unde a lucrat pentru câțiva clienți mari (Piraeus Bank, Superbet, Microsoft). În 2018, fonda BIKKLA, o rețea de centre de închirieri de biciclete electrice, cu care a participat la „Imperiul Leilor” și la „Cápák Között” (varianta din Ungaria a aceluiași format). 

Planuri complexe de viitor 

Pe lângă workshopul de prompt writing, pentru antreprenori, echipa lucrează și la un model statistic pentru retaileri, care promite să revoluționeze modul în care aceștia prevăd efectele promoțiilor asupra vânzărilor offline. Planul este să-și prezinte produsul în competiția de pitching de la Românii sunt antreprenori 2024, în toamnă. În plus, au creat un chatbot care scrie versuri de manele, destinat comunității rrome din Pata Rât (Cluj-Napoca), și vor crea primul influencer gastronomic virtual din România. 

Am stat de vorbă cu Aaron Balazs despre cum a evoluat de la Mama mea bucătăreasă virtuală, până la o idee de afaceri axată pe AI, despre workshopul de prompt writing pentru antreprenori pe care vrea să îl aducă la București în toamnă și despre „planurile lor cincinale”.

Startarium: Cum ai folosit cei 1.000 € câștigați la competiția Startarium Românii sunt antreprenori – Ideea ta?
Aaron Balasz:
Am acoperit unele costuri de funcționare, am cumpărat semnătură digitală, ne-am pregătit pentru e-Factura, am trecut abonamentele personale de tooluri AI pe firmă și am luat câte 100 de euro salariu fiecare. Dar utilitatea nu a fost neapărat cea a banilor, ci pur și simplu faptul că am câștigat a fost scânteia sau feedbackul pozitiv care ne-a trebuit să ne apucăm de Pine Lines. 

Cum ai ajuns de la Mama mea bucătăreasă virtuală, la pinelines.eu? Când și cum a apărut Pine Lines?
Mama mea bucătăreasă virtuală a fost tema pitch-ului nostru pentru Românii sunt antreprenori – Ideea ta, dar noi cochetam de dinainte cu ideea de „a face cumva bani din AI”. Iar confirmarea câștigării finanțării de 1.000 de euro a fost un prilej bun de a resuscita brandul creat de colegul meu Ferencz Csuszner, iar Mama mea bucătăreasă virtuală (sau cum o numim acum, Mama Aliz) este un produs sub brandul Pine Lines. Iar a face un business din AI este cumva și un pariu personal, practic voiam în primul rând să-mi dovedesc mie însumi că pot genera venit din „nimic”, adică fără investiție, fără planuri exagerate, stocuri etc., pur și simplu am vrut să confirm că pot face bani cu un laptop în mână, fără altceva în plus.

Care este modelul vostru de afaceri?
Fiind la început, este puțin exagerat să zicem că avem un model de afaceri, dar avem un țel nu foarte îndepărtat de a transforma afacerea în sine într-un produs, a se înțelege că ne dorim succes și exit cu succes. Momentan avem tracțiune din workshopurile de prompt writing pentru antreprenori și manageri. Și lucrăm și la un model statistic de analize de date pentru retaileri, care va putea da predicții utile pentru eliminarea situațiilor de out of stock, dar și predicții care vor ajuta la optimizarea promoțiilor și vânzărilor. Spre sfârșitul verii, plănuim să pivotăm activitatea Pine Lines mai mult spre acest produs, iar educația/workshopurile vor rămâne ceea ce sunt și acum, o unealtă de vânzări.
 
De unde a apărut pasiunea asta a ta pentru AI?
Pentru mine a fost pură curiozitate: sunt foarte curios de fel și, din momentul când ChatGPT s-a putut folosi de bunăvoie, am început să-l folosesc. Cam de atunci a pornit călătoria down through the rabbit hole și încă nu am găsit fundul vizuinei.

Ce vă propuneți să creați, prin intermediul proiectelor marca Pine Lines?
Paradoxal, pe noi nu ne interesează neapărat inteligența artificială în sine, ci efectele pozitive ale acesteia asupra societății. Iar pariul nostru cel mai mare este să fim o legătură între antreprenori și soluțiile de business bazate pe inteligență artificială.

Dincolo de știrile alarmiste legate de „roboții care ne vor fura job-urile”, care crezi că va fi impactul A..I în contemporaneitate? 
Nu cred în „roboții care ne vor fura job-urile”, dar sunt convins că cei care știu să folosească AI-ul îi vor pune în dificultate pe cei care nu sunt obișnuiți cu asta. Impactul pe termen lung cred că va fi unul pozitiv și cred că ne va ajuta într-un final pe noi, oamenii, să ajungem la un nivel mult mai înalt de inteligență. Pe termen mediu/scurt însă, efectele nu cred că vor fi foarte bune, din păcate vor fi sectoare (cum este IT-ul deja) unde mulți își vor pierde job-urile, iar asta va atrage tot feluri de efecte negative. Plus că practic deja avem Matrix-ul în mână: dacă ai combina OpenAI Sora (adică tehnologia prompt-to-video) cu ochelarii Apple Vision Pro, cât te uiți la clipuri video generate de AI, practic ești în Matrix. Ce se va întâmpla cu adolescenții care poate se vor îndrăgosti cu un avatar virtual? Suntem pregătiți noi, ca societate, pentru asta?

Ce probleme antrepenoriale specifice crezi că poate rezolva folosirea AI-ului generativ?
Lista este foarte lungă, în această privință, dar aș menționa procesarea și sintetizarea datelor, automatizarea proceselor repetitive, ajutor în luarea deciziilor sau automatizarea acestora. Dar și ChatGPT-ul poate fi de super mare ajutor. Eu, când port pălăria de antreprenor, îl folosesc pentru strângerea rapidă de date: nu mai folosesc Google, întreb ChatGPT. Sau mi-am creat câțiva asistenți care știu legislația și-i pot cere ajutor, în această privință. Cum am zis, lista este foarte lungă, însă noi (antreprenorii) trebuie să adoptăm tehnologia AI cât mai repede, deoarece concurența o face deja și riscăm să fim următorul Nokia, dacă nu ne mișcăm repede.

„Noi (antreprenorii) trebuie să adoptăm tehnologia AI cât mai repede, deoarece concurența o face deja și riscăm să fim următorul Nokia.”

Câți cursanți ați instruit până acum la workshopul vostru de prompt writing și ce nevoi aveau aceștia?
În decembrie, când am avut evenimentul-pilot, au participat 11 persoane; de atunci, de fiecare dată avem în jur de 25 de persoane la un workshop. Adunat cu evenimentele personalizate pentru companii, peste 300 de persoane s-au familiarizat cu metodele noastre de prompt writing. Din follow-up-urile făcute după workshopuri, estimăm că aproximativ 90% din participanți au început să folosească ChatGPT în rutina zilnică de muncă. 
În principiu, participanții sunt din diverse zone, fie mici antreprenori cu 1-3 persoane în echipă, fie mid-management de la companii medii (400 de angajați), dar avem clienți și din zona corporate cu birouri în mai multe țări și cu 4.000-5.000 de angajați. Nevoile sunt la fel de diverse ca și clienții, dar un lucru este comun la fiecare participant: vin curioși și pleacă cu noi cunoștințe, convinși că au meritat timpul și banii investiți în curs.

La ce se pot aștepta participanții la worskhop-ul vostru?
La 6 ore intense de exerciții de ChatGPT, la finalul cărora vor avea un nou skill, despre care încă nu știu cât de mare nevoie au. 

Cui se adresează acest workshop?
Ideea ne-a venit din discuțiile cu diverși prieteni, care s-au tot plâns că ChatGPT spune tâmpenii, că nu este atât de util pe cât pare, că l-au întrebat nu știu ce și nu le-a dat răspunsul corect etc. Ne-am dat seama că motivul e că nu știu nici cum funcționează și nici cum să-l întrebe. Noi, ocupându-ne foarte mult cu folosirea ChatGPT și cu studiul tehnologiei, ne-am dat seama că am putea preda acest lucru antreprenorilor. Și aici este răspunsul la întrebarea cui îi este adresat: în principiu, antreprenorilor, mid- și top-managementului din companii. Celor cărora le-ar prinde bine o „asistentă/zână bună”, care le-ar putea veni de ajutor în timpul lucrului. 
Workshopul ține 6 ore cu pauze, din care prima oră este teorie, după care avem aproximativ 4 ore de exerciții. Acestea au o componentă de story, practic devenim proprietarul unei companii care dezvoltă o parcare supraetajată, cu tot ce presupune asta. Trecând prin acest story, scriem cereri, contracte, comunicate, angajăm manager de proiect, comparăm oferte de preț, dar avem și o componentă destul de mare și importantă despre marketing online. Iar la finalul exercițiilor, mai avem aproximativ o oră în care facem o demonstrație de tehnologie, din care pot înțelege participanții ce alte soluții de inteligență artificială mai sunt disponibile, în afară de ChatGPT.

„Un lucru este comun la fiecare participant: vin curioși și pleacă cu noi cunoștințe, convinși că au meritat timpul și banii investiți în curs.”

Ce planuri de viitor aveți cu acest workshop, apropo de aducerea lui și la București?
Workshopurile în sine au o problemă destul de mare: nu pot fi scalate. Ești limitat la numărul de traineri (în cazul nostru, unul singur – eu), la numărul de participanți (maxim 25/ediție), iar pentru a face un profit mai mare ori mărești prețul, ori extinzi piața și încerci să mai cauți cursanți sau înveți și alți traineri. Până acum, noi am ținut workshopurile în limba maghiară și asta ne limitează. Dar considerăm primele 5 luni de workshopuri și de Pine Lines o perioadă de testare. Acum suntem gata pentru pentru piața mare, piața reală.

Lucrați și la un model statistic pentru retaileri, care promite să revoluționeze modul în care aceștia prevăd efectele promoțiilor asupra vânzărilor. Se va aplică și în retailul online și în cel offline? 
Foarte multe nu am voie să spun, din păcate, deoarece toată dezvoltarea modelului pleacă de la un brief de la un client care este retailer. Noi vedem o nișă mai clară în cel offline și asta e și direcția pe care o urmăm. Dar într-o fază mai evoluată a procesului vom transforma modelul și pentru online. Totuși, ce știm sigur e că vrem să fim pe scenă cu produsul la Românii sunt antreprenori (în această toamnă – n.r.).

Ce alte proiecte aveți în desfășurare și ce „plan cincinal” aveți?
Tocmai ce am terminat un proiect tare drag nouă. Se numește Manelistul și este un chatbot care știe să genereze texte de manele, iar scopul lui este ajutarea digitalizării comunității rome din Pata Rât, lângă Cluj-Napoca. Proiectul este up and running și l-am creat la cererea fundației AltArt. 
Momentan lucrăm împreună cu o agenție de publicitate și urmează să creăm primul influencer gastronomic virtual din România, pentru unul dintre clienții lor internaționali din zona de food: va avea pagină de Instagram, de Facebook și va putea fi apelată inclusiv prin WhatsApp. 
Pe partea de business AI lucrăm cu două companii (una de stat și o  multinațională). Pentru ambele am pornit procesul de audit, prin care vom găsi punctele slabe unde AI-ul poate să ajute. 
Planul cincinal nu este extrem de bine conturat, dar cum am zis scopul nostru este să transformăm firma Pine Lines într-un produs și ne concentrăm pe următorii 3-4 pași. Acum, de exemplu, plănuim primul workshop în București, apoi pivotarea de la servicii spre produs și MVP, după care atragerea primilor investitori. Nu știu să spun foarte sigur ce vom face în 5 ani, dar știm ce vrem să facem în decembrie.

Care ți se par a fi cele mai mari provocări și obstacole, ca antreprenor, în România?
Primele obstacole sunt cele mai mari și asta vine din lipsa educației financiare și din proasta stigmatizare a statutului de antreprenor. Generația mea încă a crescut în paradigma că antreprenorii sunt niște dubioși, care se înșală unul pe celălalt și fentează statul. Nici în școală nu prea este încurajat spiritul antreprenorial, dacă ești puțin diferit sau ai idei mai antreprenoricești, ți se scade repede nota la purtare. Nu avem cultura pitch-ului, nu știm să prezentăm și să ne prezentăm, iar toate acestea adunate dau un handicap de care scapi cu greu. Încă o chestie care văd că este o problemă, e că prea ne agățăm de idei și ne e frică să povestim despre ele, pentru că „Ce se întâmplă dacă cineva ni le fură?”. Păi nu se întâmplă nimic, pentru că ideea în sine nu are valoare. Valoarea reală este în realizarea ideilor, în cei care realizează o idee și o aduc la viață. 
Iar aceste patru lucruri – lipsa educației financiare, stigma antreprenoriatului, lipsa culturii de pitch și crisparea pe protejarea ideilor – plus un pic de over thinking ne ajută mai degrabă să nu fim antreprenori. Dacă reușim să scăpăm de astea, putem deveni antreprenori și provocările și obstacolele vor fi trecute ușor, pentru că – la urma urmei – și ăsta e jobul unui antreprenor: să treacă de obstacole, ca să se realizeze.

„Generația mea încă a crescut în paradigma că antreprenorii sunt niște dubioși, care se înșală unul pe celălalt și fentează statul.”

Dar cele mai mari avantaje?
Cred că noi (toți cei care locuim și suntem antreprenori în „Grădina Maicii Domnului”) suntem puțin mai șmecheri, mai flexibili, mai descurcăreți. Sau, mai academic zis, mai flexibili. Nu știu dacă este un avantaj, dar e bine. 😊

Apropo de „roboții care ne vor fura job-urile”, care e filmul tău cu roboți preferat (post-apocaliptic sau nu)?
Nu sunt neapărat fan filme cu roboți, dar mi-a plăcut foarte mult Her (2013) și, bineînțeles, „documentarul” The Matrix (1999). 

Folosești mult ChatGPT, în scop profesional. Care a fost cea mai ciudată interacțiune avută cu el, până acum?
În timpul primelor teste cu chatbotul Mama Aliz, colegul meu Ferencz a întrebat-o care este mâncarea ei preferată. Răspunsul ei a fost „Ardeii umpluți, cum făcea bunică-mea”. Treaba este că mâncarea preferată a mamei mele chiar sunt ardeii umpluți cum îi făcea bunica ei! Cum a dedus modelul lingvistic acest răspuns din simple rețete, nu știm (și nici nu am reușit să reproducem asta de atunci), dar a fost unul din momentele în care ne-am întrebat dacă nu cumva inteligența artificială chiar este inteligentă.