Ghid de crowdfunding pentru începătorul absolut | Template-uri + bune practici

Înțelege logica din spatele procesului de crowdfunding și creează-ți propria campanie, folosind modelul nostru, care include template-uri pentru buget, strategia de comunicare și materialele concrete pentru campanie.

Se spune că, pentru o afacere, cei mai buni bani sunt banii clienților. Dacă folosești procesul de crowdfunding ca pe o campanie de validare și pre-lansare, vei obține exact asta: bani în avans, de la viitorii tăi clienți.

În acest articol vei găsi:

  1. Noțiuni de bază
  2. Cum faci research pe alte campanii + TEMPLATE
  3. Cum alegi platforma potrivită pentru campania ta
  4. Cum calculezi obiectivul și valoarea recompenselor + TEMPLATE
  5. Cum creezi un plan de comunicare + TEMPLATE
  6. Cum structurezi clipul video și descrierea + TEMPLATE

Etimologic, crowdfunding înseamnă „finanțare prin intermediul unei mulțimi”. Este un mecanism care se poate plia cu succes pe industrii foarte diferite, de care pot beneficia atât proiectele în prag de lansare, precum și businessurile în plin proces de scalare.

În plus, crowdfundingul este și un instrument valoros prin care bifezi simultan toate cele trei beneficii ale comunității: câștigi know-how, îți validezi ideile și obții finanțare pentru ideea ta de afacere. Mult mai mult decât un simplu mecanism de finanțare, procesul în sine este unul prin care îți poți testa ideea de business și construi o bază solidă de clienți inițiali, în timp ce îți calibrezi oferta, în funcție de feedback-ul primit.

PASUL 1: Înțelege procesul

Înainte să te apuci de treabă, acordă-ți 20 de minute, pentru a te înarma cu noțiunile corecte. Descoperă mai jos două clipuri video scurte, care îți vor crea o privire de ansamblu asupra întregului proces. Nu sări peste acest pas: te va ajuta să îți setezi realist așteptările și să-ți planifici inteligent pașii următori, de la pregătire la cum gestionezi comenzile dupa campanie.

Menționăm și că pe lângă tipul de crowdfunding bazat pe recompense, întâlnit pe cele mai populare platforme, mai există încă trei tipuri care pot fi accesate: Equity Based (vezi SeedBlink, în România), Debt Based și Donation Based. Pentru ultimele două, în România nu există încă un mecanism legal, din păcate, dar e bine să le știi oricum.

PASUL 2: De-construiește câteva campanii din domeniul tău

Entuziasmul și inițiativa stau la baza spiritului antreprenorial, iar cel dintâi ne creează o predispoziție pentru reinventat roata. Așa că, înainte de a te lansa cu avântul caracteristic în crowdfunding, analizează puțin ce au făcut cei de dinaintea ta.

Primele proto-campanii online apăreau în anii ’90, iar de atunci s-au finanțat pe KickStarter, Indiegogo și GoFundMe nenumărate proiecte și unele branduri vizibile, ca Oculus Rift, Cards Against Humanity, Pono Music sau Star Citizen. Ai șanse mari să găsești exemple chiar din domeniul tău. Chiar și la nivel intuitiv, încearcă să identifici tiparele care le-au făcut să aibă sau nu succes.

MODEL DE LUCRU

Fișă research campanii similare

PASUL 3: Alege platforma potrivită pentru tine

Primul lucru pe care trebuie să îl știi este că, indiferent de ce platformă vei alege, nicio campanie de crowdfunding nu se va finanța de la sine; implicarea ta în promovare este vitală. Cu acest lucru în minte, notăm că deosebirile tehnice între platforme sunt (în general) minore, iar principalii diferențiatori sunt:

  • vechimea și notorietatea;
  • profilul campaniilor pe care le aprobă;
  • comisioanele practicate;
  • beneficiile suplimentare oferite.

Despre opțiunile internaționale de platforme de crowdfunding, te poți informa aici.

PASUL 4: Calculează-ți bugetul și obiectivul financiar

Așa cum menționam în scurta introducere video, prin crowdfunding poți bifa 5 tipuri de obiective: validarea pieței, testarea produsului/serviciului, colectarea feedback-ului de la clienți, promovare și finanțare. În continuare, discutăm strict despre obiectivul financiar.

În acest punct, ți-ai calculat deja costurile de producție și înțelegi cum abordezi o strategie de pricing. Pentru a calcula corect suma pe care îți propui să o strângi prin crowdfunding, trebuie să mai ții cont de trei lucruri:

  1. structura de recompense prin care vei atrage cumpărătorii;
  2. bugetul de producție a campaniei de crowdfunding;
  3. bugetul de promovare.

RECOMANDARE: Privește întregul demers de crowdfunding ca pe o primă campanie de marketing, una de pre-sales, prin care îți propui să aduni clienți și vizibilitate pentru viitor. Timpul, efortul mental, banii, oamenii pe care îi implici – toate sunt resurse pe care le vei investi în această campanie, în mod strategic, pentru a-ți ajuta afacerea pe termen lung.

RECOMANDARE: Dacă prin crowdfunding cauți (în primul rând) să îți validezi ideea de business, nu uita că ceea ce faci este un test. Îl poți considera reușit dacă în urma lui rămâi cu o concluzie – indiferent dacă e pozitivă sau negativă. Investește suficiente resurse cât să ai un test concludent, dar nu atât de mult încât să te simți prosti dacă ideea ta nu este validată.

RECOMANDARE: Rezistă tentației de a adăuga foarte multe recompense similare. Cu cât oferi mai multe opțiuni, cu atât susținătorilor tăi le va fi mai greu să aleagă. Pornește cu 5-7 recompense, cel puțin una pentru fiecare categorie de preț; dacă e nevoie să le suplimentezi, o poți face și pe parcurs.

Ți-am pregătit două tabele de la care poți porni această explorare. Schițează acum o primă variantă de buget, parcurge și pașii următori, apoi întoarce-te și calibrează, până ajungi la varianta finală.

MODEL DE LUCRU

Calculator recompense crowdfunding

MODEL DE LUCRU

Calculator buget campanie

PASUL 5: Pregătește calendarul de promovare a campaniei

În acest punct ești probabil nerăbdător să descoperi template-urile pentru clipul video și descriere. Poți face asta în pasul imediat următor, dar nu lansa campania până nu ai finalizat și calendarul de promovare + baza de date cu propriile contacte. Multe dintre campaniile de crowdfunding care nu primesc finanțare nu acordă suficientă atenție acestui pas.

RECOMANDARE: Nu face confuzia între marketplace și platformă de crowdfunding. Într-un marketplace, ești în mijlocului unui public deja existent de potențiali clienți, cărora trebuie doar să le prezinți produsul/serviciul tău. În crowdfunding, este responsabilitatea ta (a inițiatorului) să găsești acești clienți și să îi convingi să îți cumpere în avans produsul/serviciul.

RECOMANDARE: O campanie de crowdfunding este un pretext unic de a vorbi despre produsul/serviciul tău. Și mai mult, e un pretext ca alții să vorbească despre tine. Nu-i irosi potențialul și încearcă să fii activ pe toate canalele de comunicare posibile: presă online și offline, social media, parteneriate radio, influenceri și creatori de conținut, prieteni, clienți existenți deja etc.

RECOMANDARE: Ține cont că perioada campaniei va fi una aglomerată, cu multe oportunități și situații neprevăzute; cel mai probabil nu vei avea timp să trimiți e-mailuri, să cauți contacte sau să planifici acțiuni spontane. Încearcă să pregătești cât mai multe lucruri de dinainte să începi.

RECOMANDARE: Nu trimite același e-mail către toate relațiile tale media. Personalizează-l pentru fiecare prieten, jurnalist sau influencer, spune exact cine ești și ce îți dorești, ajută-i să înțeleagă ce faci și adu-ți aminte că vorbești cu oameni ca tine, care au probleme, nevoi și curiozități.

RECOMANDARE: Știi deja din cursul despre promovare că ritmul unei campanii de crowdfunding este mult mai alert la început și la final. Nu neglija partea de mijloc și nu te descuraja când ritmul va încetini. Chiar dacă vei vedea rezultatele abia în etapa următoare, e important să folosești acest timp pentru a aduce noi argumente în favoarea produsului/serviciului tău.

RECOMANDARE: Spune lucrurilor pe nume. Când formulezi mesajele pentru campania ta de comunicare, ai grijă la poziționare și nu te sfii să ceri publicului exact ce ai nevoie:

  • nu vrei să facă donații, ci să cumpere un produs/serviciu care le place, în avans;
  • nu vrei să te susțină doar cu un Share, ci cumpărând recompensa care li se potrivește;
  • nu vrei să cumpere după lansare, ci chiar acum, pentru a-ți ajuta afacerea să supraviețuiască în următoarele luni.

RECOMANDARE: Oriunde și oricând vorbești despre campania ta de crowdfunding, nu uita să lași și link-ul aferent, însoțit de un call to action/CTA de tipul: „Cumpără X în avans: LINK”. 

RECOMANDARE: Gândește-te cum i-ai putea implica direct pe alții, prin proiecte speciale:

  • un produs creat împreună cu un artist;
  • o recompensă creată pentru a aduna donații către o asociație;
  • o recompensă specială, gândită doar pentru publicul unui anumit influencer;
  • o demonstrație/un workshop pentru angajații unei corporații;
  • orice altceva îți vine în minte.

MODEL DE LUCRU

Bază de contacte PR

MODEL DE LUCRU

Calendar săptămânal de comunicare

PASUL 6: Creează clipul video și textul de prezentare

Felicitări, ai ajuns la partea cea mai distractivă! Pe lângă buget, structura de recompense și planul de promovare, vei avea – evident – nevoie și de materialele de prezentare:

  • un scurt clip video;
  • fotografii/simulări ale produsului/serviciului tău;
  • fotografii cu tine și echipa ta;
  • o descriere text a ideii.

Ți-am pregătit două template-uri pe care te încurajăm să le folosești. Ca orice model, ele sunt cu siguranță o bază bună de pornire, dar nu te simți îngrădit să le respecți întocmai; rămâi creativ și reține că materialele tale trebuie să:

  • îți spună povestea;
  • îți vândă produsul/serviciul.

RECOMANDARE: Nu ai sărit peste documentare, da? Cum și-au structurat argumentele campaniile tale preferate? Mai treci o dată prin ele.

RECOMANDARE: Când îți prezinți ideea, pune suflet, lasă-ți entuziasmul să se vadă și vorbește simplu, direct, ca și cum i-ai povesti unui prieten ce vrei să faci.

RECOMANDARE: Folosește toate metodele pentru a câștiga încrederea publicului tău. Le ceri să cumpere în avans un produs/serviciu care nu există, deci asigură-te că procesul este cât mai transparent: prezintă-te în clip și în descriere, cere testimoniale de la cei ce ți-au testat deja produsul/serviciul, explică simplu și direct ce urmează după finanțarea campaniei.

RECOMANDARE: Folosește imagini pentru a-ți ajuta publicul să se vizualizeze folosindu-ți produsul/serviciul; schițele, simulările, fotografiile, chiar și desenele vor fi mai rapid înțelese decât textul.

RECOMANDARE: Descrierea și clipul video trebuie să poată funcționa și separat. Majoritatea vizitatorilor se vor uita doar una dintre ele, deci asigură-te că fiecare spune tot ce e important de știut. Practic, ambele vor conține un set comun de informații, prezentate în mod diferit, care se complementează reciproc, pentru ca împreună să nu fie redundante.

RECOMANDARE: Nu te lăsa intimidat de video. Unul dintre cele mai mari atuuri pe care le ai în acest punct este autenticitatea și, deși ar fi binevenită, nu ai nevoie de o super producție video, ca să-i arăți lumii entuziasmul tău. Concentrează-te în primul rând pe ce vrei să transmiți, abia apoi pe formă – uneori e suficient un telefon bun și o zi cu soare.

MODEL DE LUCRU

Structură script video

MODEL DE LUCRU

Structură descriere campanie