ALTRNTV – o oază de slow fashion cu misiune socială, în miezul Bucureștiului

Am stat de vorbă cu Daniela Staicu, co-fondatoare a magazinului ALTRNTV, despre cum a prins contur povestea businessului, ce înseamnă să fii antreprenor într-o industrie care îmbină creativitatea cu sustenabilitatea și cum dragostea față de acest concept a ajutat-o să creeze cel mai frumos și primitor loc de întâlnire al artizanilor locali.

Moda – pe repede înainte sau încet și în tihnă? 

10% din emisiile globale de dioxid de carbon – mai mult decât toate zborurile internaționale și transporturile maritime la un loc - și un total de 1,92 de tone de deșeuri textile generate anual. Asta înseamnă industria fashion, dincolo de culorile vibrante și simbolurile legate de statut. Brandurile „fast fashion” și marketplace-urile „ultra fast fashion” sunt responsabile în mare măsură pentru acest impact climatic.   

Denumirea de „fast fashion” a fost folosită pentru prima dată la începutul anilor 1990, când Zara și-a deschis magazinele la New York și face trimitere la misiunea sa de a aduce hainele de la faza la design la cea de produs finit, pus la vânzare, în doar 15 zile. Branduri „de mall” precum H&M, Bershka, Zara sau Stradivarius folosesc acest mod de operare pentru a aduce stilurile de pe podium în magazine pe bandă rulantă astfel încât să poată capitaliza fiecare trend. 

Pare însă că nici măcar acest tip de producție nu mai face față cererii din partea consumatorilor: alimentat de clipuri etichetate cu #haul pe TikTok, curentul „ultra fast fashion” este acum norma. Cu peste 15 miliarde de vizualizări, aceste filmulețe ne arată că putem avea orice, oricând, la prețuri mai mici, iar giganți chinezi precum Temu și Shein încurajează această tendință. Shein adaugă, în medie, 2.000 de noi produse pe zi în catalogul său online. 

În ciuda acestor practici comerciale nesustenabile, există o cerere în creștere pentru produse mai prietenoase cu mediul. Deși resimt din ce în ce mai mult presiunea inflației și creșterea prețurilor la bunurile esențiale, cum ar fi alimentele, consumatorii acordă prioritate produselor care sunt obținute în mod durabil. Conform unui studiu PwC, aceștia sunt dispuși să plătească cu 9,7% mai mult pentru produsele sustenabile. 

Curentul care aduce sustenabilitatea în prim-plan începe să prindă rădăcini și în România, unde comunitatea de producători, designeri și artizani capătă din ce în ce mai multă vizibilitate, prin intermediul unor evenimente precum târgul Dichisar și prin prezența în puncte-cheie din orașele mari, cum ar fi Magazin Zero Waste, OTOTO și ALTRNTV în București, Less Zero Waste Shop în Timișoara, AER în Piatra Neamț sau Made in Roșia Montană

La ce să te aștepți când mergi la ALTRNTV 

Ne-am întâlnit cu Daniela Staicu în sediul ALTRNTV de pe strada Constantin Mille, o clădire superbă din centrul Bucureștiului, restaurată cu bun gust, astfel încât să-i păstreze rafinamentul original. Ne-a primit cu brațele deschise nu doar în magazin, ci și în atelierul unde colegele ei desenează și cos piesele unicat marca Atelier Merci.  

ALTRNTV este o afacere socială, un spațiu dedicat sustenabilității care îmbrățișează produse și practici durabile, promovând arta și creativitatea artiștilor locali. Aici poți găsi produse vestimentare, accesorii, cosmetice și produselor home-deco create de către designeri români, din materiale sustenabile cu tehnici de producție prietenoase cu mediul și cu pielea ta. 100% din profit merge către cauzele asociației Merci Charity. 

Merci Charity este un proiect de economie circulară inițiat de asociația Merci Charity cu sprijinul NESsT și IKEA Social Entrepreneurship și câștigător al competiției NESsT – IKEA Social Entrepreneurship Poland and Romania Accelerator 2021-2023. În 2022, echipa ALTRNTV a participat în programul Black Sea ClimAccelerator organizat de Impact Hub București. ALTRNTV realizează din 2015 și producție de produse vestimentare din materiale organice (brandul Atelier Merci) și reciclează deșeurile textile din producție transformându-le în săculeții textili RE(FABRIC)

Ce a pornit ca un atelier de croitorie cu produse realizate în serie limitată, prietenoase cu mediu, a devenit în timp un spațiu creativ care adună laolaltă o comunitate de peste 140 de designeri și artizani români într-una dintre cele mai frumoase clădiri din inima Bucureștiului, aflată în lista Monumentelor Istorice a Municipiului Bucureşti, care pentru mai bine de 100 de ani a găzduit hotelul Palace. 

La intrarea în magazin, chiar la casă, te așteaptă și cafeaua de specialitate pe care o poți savura în timp ce te plimbi printre rafturi în căutarea cadoului perfect. Bluze și cămăși quiet luxury, bijuterii din porțelan, lut, ceramică sau alamă, parfumuri create în România și cosmetice din materiale naturale, obiecte de decor care aduc un plus de personalitate oricărei camere – toate acestea sunt doar câteva dintre comorile ascunse care te așteaptă în universul ALTRNTV. 

ALTRNTV găzduiește și un spațiu alternativ de artă contemporană, ALT GALLERY, care prezintă lucrări realizate de artiști plastici dedicate textilelor și revalorificării lor prin tehnici de recycling și upcycling. În weekend au loc evenimente în care cei pasionați de creativitate și practici sustenabile se pot întâlni cu artiști români în cadrul unor cine sau cocktail parties sau pot lua parte la ateliere de ceramică, făcut bijuterii sau turnat lumânări. 

De la un mic atelier de croitorie la un magazin cu 140 de designeri români 

Startarium: De unde a început totul? 

Daniela Staicu: În 2025 se împlinesc 10 ani de când am lansat prima noastră afacere – Atelier Merci, un atelier de croitorie mic, unde producem o serie limitată de produse vestimentare pentru femei, din materiale sustenabile. Și acea idee de afacere a pornit tot cu o finanțare nerambursabilă, pe același model: am scris un plan de afaceri, am participat într-o competiție pentru afaceri sociale și am câștigat acest premiu în bani care ne-a permis să cumpărăm primele echipamente. 

Ulterior, clientele Atelier Merci au început să se intereseze dacă nu știm și alte branduri care să îmbrățișeze acest concept de sustenabilitate. Asta ne-a motivat să fim chiar noi cele care adună la un loc toți acești designeri care creează produse prietenoase cu mediul și sunt atenți la originea materialelor și a ambalajelor. Așa a apărut ALTRNTV, comunitatea care astăzi numără peste 140 de designeri români. Acum, la 3 ani de la deschiderea spațiului fizic, am deschis și marketplace-ul online. 

La început colaboram cu un număr restrâns de designeri și artizani, și anume 15. A fost o provocare pentru noi să-i descoperim și să-i convingem că este bine să-și aducă produsele și într-un magazin fizic, nu doar pe Instagram. Acum sunt peste 140 de designeri români, care au ateliere fie la sate, fie la oraș, care creează produse vestimentare, home-deco, accesorii și ne bucurăm să observăm că există un interes din ce în ce mai mare, atât din partea clienților, cât și din partea celor care se lansează într-un astfel de business. Însă și mai mult mă bucur că acum vin creatorii către noi, cu dorința de a-și expune produsele către clienții ALTRNTV. 

S: Ce e cel mai important la început de drum într-o afacere? 

D.S.: Cred că e important să încerci, chiar dacă nu ai primii bani cu care să începi afacerea – nici noi nu-i aveam, venim din familii absolut normale, cu părinți care au joburi normale, deci pentru noi soluția a fost să pitchuim ideea cu care am venit pentru a obține o finanțare nerambursabilă. Am început cu o sumă foarte mică, de care nu dispuneam la vremea aceea, dar pentru că ne-am îndrăgostit de ideea de afacere, am scris un business plan, am participat într-o competiție și am obținut primii bani cu care să închiriem și  să mobilăm spațiul. Dacă noi am reușit să trecem de la idee la afacere sustenabilă, cred că oricine poate. 

Începe, eșuează, încearcă din nou și nu te opri 

S: Care e cea mai mare provocare cu care v-ați confruntat până acum? 

D.S.: La un moment dat, regimul de risc seismic în care se situa primul sediu ALTRNTV s-a schimbat, la fel și legea, care nu mai permitea desfășurarea de activități comerciale în astfel de spații. Peste jumătate din businessurile din București s-au confruntat cu această situație apărută peste noapte, fiind nevoite să-și găsească noi sedii. 

Ca business, nu ești profitabil din prima zi – în primii 1-2 ani îți recuperezi costurile de investiție. Noi încă ne aflam în acea perioadă și ne-am trezit în situația de a fi nevoite să obținem alți bani pentru un nou spațiu în care să ne susținem activitatea. A fost o perioadă foarte intensă în care a trebuit să facem pitching către partenerii existenți, dar și către alți parteneri, tocmai ca să nu dezamăgim nici comunitatea de clienți ALTRNTIV, nici pe cea de designeri pe care am reușit să-i strângem în jurul nostru. Asta ne-a învățat că trebuie să adaugi cât mai multe clauze în contractul de închiriere și, în mod clar, să te sfătuiești cu un jurist. Important e să te poți adapta rapid la schimbări, să ai în jurul tău o rețea de oameni de încredere cu care te poți sfătui și să fii creativ în rezolvarea problemelor. 

S: Care sunt cele mai subestimate aptitudini pe care ar trebui să le aibă un antreprenor? 

D.S.: Ca antreprenor, trebuie să știi câte puțin din toate – de la rețeaua electrică, până la contabilitate, drept și orice alt domeniu pe care poate l-ai studiat în școală, în liceu sau la facultate și te gândeai că n-o să-ți folosească niciodată. 

S: Care este unul din sfaturile proaste pe care le auzi cel mai frecvent în lumea antreprenorilor? 

D.S.: Ideea că poate e mai bine să fii angajat înainte să începi un business. Nu sunt de acord, pentru că sunt destui oameni – și am cunoscut chiar și studenți de 19 ani – care au o înclinație naturală către antreprenoriat și sunt capabili să-și înceapă propria afacere. E perfect în regulă să facă greșeli și să meargă mai departe în ciuda lor. Deci nu aștepta să fii angajat ani de zile ca să începi un proiect antreprenorial – începe, eșuează, încearcă din nou și nu te opri, nici când e vorba de succes, nici când e vorba de eșec. 

Încercăm să ne reamintim constant de ce facem ceea ce facem 

S: Cât timp liber are un antreprenor? 

D.S.: Auzim des că, atunci când ești antreprenor, trebuie să renunți la viața personală și la timpul liber. Personal, nu sunt de acord – cred că poți să ai cât timp liber îți propui să ai. Trucul e că un business deschis în doi e mai bun decât un business deschis de unul singur, pentru că tot timpul te poți baza și pe partenerul tău.  

Daniela Staicu și Alina Țiplea, co-fondatoarele ALTRNTV

 

S: Cum îți ții echipa motivată în momente dificile? 

D.S.: Adică în fiecare zi, fiindcă în fiecare zi apare câte o provocare. 😊 Cred că e important să spun că noi suntem o echipă formată exclusiv din fete momentan și ce încercăm să facem (și sperăm că ne și iese) este să ne reamintim constant, indiferent că vorbim de momente mai bune sau mai puțin bune, de ce facem asta. Cine sunt partenerii noștri? Ne gândim la toți designerii cu care colaborăm și la bucuria clienților care pleacă cu cadouri frumoase de la noi.  

S: Dacă nu ai fi antreprenoare și nu ai lucra în această industrie, ce ai face? 

D.S.: Dacă nu aș fi antreprenor... aș continua să predau antreprenoriat la facultate, cum fac și acum. Deci tot n-aș sta departe de acest domeniu, pentru că mai am câteva idei încă neexplorate. 

S: Dacă ALTRNTV ar avea un soundtrack, acela ar fi... 

D.S.: Soundtrackul de la Dr. House. Melodia de la Massive Attack și ceva de la Moby, pentru că e cu suișuri și coborâșuri, exact cum e și un business. 

S: Dacă ai putea să aduci în echipa ta orice personaj dintr-un film, serial sau carte... 

D.S.: Tot Dr. House, pentru că e problem-solver. Într-adevăr, uneori metodele sunt mai neortodoxe, dar la finalul zilei, ce face el seamănă mult cu ce face și un antreprenor în activitatea lui – cel puțin în România.