Știi situația aia când vrei să tai o creangă la un copac din grădina ta, niciunul dintre prietenii tăi nu are un fierăstrău electric și nici nu știi pe cine să chemi? E doar o creangă, nu tot copacul; și cine știe câți bani ți-ar lua un profesionist. Doi tineri din București au creat o platformă de prestări servicii care să răspundă unor astfel de nevoi punctuale, care pot fi făcute de oricine are timpul sau uneltele potrivite. Contra cost, desigur.
De la nevoie la ideea de business
Înlocuiește tăiatul crengii din exemplul anterior cu ce vrei tu – călcat haine, vopsit o ușă, montat prize, ajutor la mutat, plimbat câinele dacă pleci doar o zi din oraș, făcut cumpărături pentru seniori – și obții o paletă foarte largă de mici servicii unice pentru care n-ai neapărat nevoie de un meseriaș sau profesionist. Ci, mai degrabă, de persoane disponibile într-un anumit interval de timp și care vor să câștige un ban în plus.
Totuși, exemplul cu creanga nu e întâmplător, ci e tocmai nevoia care a stat la baza apariției platformei Aidly.
Fondatorii, Alexandru Stanciu și Mihnea Ioanițescu (foto), nu se cunoșteau între ei înainte să pună bazele platformei. Însă niște crengi care se cereau tăiate și o sesiune de networking au făcut ca această colaborare să devină posibilă.
„M-a pus tata să tai o creangă din copac. Nu voiam să fac treaba asta pentru că n-aveam neapărat chef, nici timp, nici experiență. Și m-am întrebat pe cine aș putea ruga să o facă. Aș fi plătit oricât. Plecând cu ideea asta, m-am întâlnit cu Alex la un eveniment, în partea de networking. El a spus că face site-uri, eu i-am spus că am o idee. I-a plăcut și de aproape un an de zile colaborăm”, povestește Mihnea.
Piața de platforme de prestări servicii din România
Aidly se definește ca o platformă de tip C2C (consumer-to-consumer) dedicată conectării persoanelor care au nevoie de ajutor cu cei dispuși să ofere acest ajutor.
Ideea nu e una complet nouă. În România, avem câteva exemple de platforme al căror model de business seamănă, dar e totuși ușor diferit față de cel propus de Mihnea și Alexandru.
Două dintre ele sunt HomeRun și necesit.ro. Ambele platforme funcționează pe model B2C și permit conectarea solicitanților de servicii cu furnizori relevanți.
HomeRun provine din Turcia și activează pe piața globală din 2011. În România, e o platformă consacrată de ani buni, însumând peste 12.000 de furnizori de servicii și peste 300 de categorii înregistrate. Cele mai frecvente servicii solicitate pe HomeRun sunt cele de renovări, curățenie, instalații sau consiliere psihologică. De asemenea, pe perioada verii cresc foarte mult solicitările pentru montare aer condiționat.
Necesit.ro, apărută în Slovenia, activează în prezent în 6 țări. În România, funcționează din 2016 și se mândrește cu peste 6.000 de companii care și-au găsit clienți noi prin intermediul platformei și 400.000 de clienți conectați cu furnizori.
Ambele platforme țintesc, în primul rând, furnizorul de servicii.
Or misiunea Aidly e direcționată, în primul rând, spre a ajuta oamenii care au nevoie să rezolve o sarcină. Genul de sarcină pe care știi că trebuie să o rezolvi, dar o tot amâni și devine o problemă.
„Noi ne îndreptăm către modelul gig economy. Adică în loc să ai un job de 8 ore, ai mai multe sarcini de făcut într-o zi, de 1-3 ore, și-ți umpli așa toată ziua”, explică Mihnea.
Cu alte cuvinte, poți alege una dintre celelalte platforme dacă ai nevoie de un meseriaș sau specialist local (zugrav, instalator, avocat etc.) potrivit pentru servicii tradiționale. Aidly e potrivită dacă vrei o platformă mai versatilă, cu opțiuni de servicii mai diversificate – de la sarcini mărunte la unele care necesită profesioniști cu atestate. Pe viitor, Aidly își propune să-și întărească poziția în piață și printr-o comunitate mai activă și un sistem de reputație/verificare solid.
Validarea modelului de business
Modelele de business similare sunt Airtasker – cel mai apropiat de Aidly, disponibil doar în câteva țări din lume –, Fiverr și Upwork, platforme de tip marketplace mai populare în alte țări europene.
În timp ce tipul de servicii predominant pe Airtasker sunt cele locale sau care necesită muncă fizică (curățenie, mutări, reparații), celelalte platforme se concentrează pe servicii digitale rapide și ieftine, respectiv pe servicii profesionale pe termen cel puțin mediu în domenii precum IT sau consultanță.
Cum funcționează Aidly? Postezi sarcina pe care vrei să o rezolvi, propui suma de bani pe care ești dispus(ă) să o plătești (negociabilă, în funcție de specificul sarcinii) și perioada de timp în care vrei să rezolvi. În urma unui matching (realizat, momentan, manual), primești un număr de oferte din partea unor persoane care pot să te ajute; verifici profilul acelor persoane unde ar trebui să găsești recenzii; când treaba e făcută, marchezi solicitarea ta ca atare și lași o recenzie persoanei care te-a ajutat.
De ce ar funcționa un astfel de model de business? Pentru că metoda clasică de a rezolva asemenea probleme și a obține mici servicii este mâncătoare de timp. „De exemplu, eu am căutat un instalator. Am primit oferte și a trebuit să discut cu vreo 6 persoane, să le explic același lucru, ca până la urmă să reușesc să rezolv cu una, după circa o săptămână și jumătate”, povestește Alexandru. „E altceva când pe o platformă – indiferent că e a noastră sau alta – scrii «am nevoia asta mâine, cu bugetul ăsta, puteți să mă contactați după ora 17». Reduci foarte mult eventualele discrepanțe dintre cerere și ofertă.”
Platforma Aidly e dezvoltată nativ, nu trebuie descărcată, și e funcțională din ianuarie 2025 direct în browserul de pe desktop sau în cel al telefonului. E mai mult decât un MVP, consideră Alexandru. Are câteva zeci de solicitări de servicii înregistrate, o parte dintre ele deja rezolvate.
Validarea modelului de business s-a făcut prin discuții directe cu persoane din mai multe sectoare. Procesul continuă și în prezent – fondatorii își doresc să atragă cât mai multe persoane care să posteze fie solicitări de servicii, fie disponibilitatea de a oferi servicii în anumite domenii prestabilite în platformă, să o testeze și să dea feedback.
Pentru a impulsiona oamenii să se înscrie, postează constant pe toate platformele de socializare și încearcă să apară cât mai mult în online, ca să creeze vizibilitate și încredere.
Modalități de monetizare
Aidly se poate folosi gratuit de toate părțile, scopul celor doi fondatori fiind, în prezent, să strângă păreri despre experiența de utilizare și să creeze tracțiune. După ce vor atinge un prag de 100-150 de sarcini finalizate, vor introduce și costuri.
Principalele moduri de monetizare vor fi comisionul pe care-l vor percepe pe fiecare sarcină – care va fi aplicat ambelor părți – și promovarea anunțurilor, explică Mihnea. Iar când platforma va câștiga suficient de multă tracțiune, va exista posibilitatea de achiziționare a unor abonamente, pentru ambele părți, cu primele 3 sarcini solicitate sau ofertate gratuite.
Comisioanele utilizatorilor frecvenți vor deveni foarte mici în timp și vor ajuta platforma să achite costurile de mentenanță și cele pentru întreținerea unui cont Escrow, pe care fondatorii îl doresc implementat pentru a consolida încrederea utilizatorilor.
Cum se construiește încrederea clientului
Una dintre cele mai mari provocări pentru genul acesta de platforme o reprezintă construirea încrederii clientului.
Dacă ești un simplu client care are nevoie să rezolve o sarcină, o căutare pe internet îți va oferi situații în care diferite persoane se plâng de înșelăciune pe HomeRun sau Necesit.ro; sau de motive pentru care platforme ca Airtasker fac mai degrabă un deserviciu profesioniștilor care muncesc corect și nu sprijină, de fapt, piața de mici profesioniști locali, ci caută profitul.
Ba mai mult, din aceleași plângeri rezultă că, în cazul unor dispute, clientul este puțin protejat și adesea pică în capcana termenilor și condițiilor sub care activează platforma respectivă.
Aidly își propune să câștige încrederea clienților în mai multe feluri.
Pe de o parte, dincolo de recenziile cu care profilurile utilizatorilor se pot popula sau nu, platforma va avea integrat contul Escrow menționat: un depozit colateral menit să asigure încrederea de ambele părți – solicitantul să poată avea încredere că prestatorul își va respecta promisiunea de a efectua serviciul, iar prestatorul, că-și va primi banii odată sarcina încheiată. Concret, atunci când solicitantul va accepta o ofertă, platforma va trage toată suma aferentă serviciului din contul lui și o va bloca până la finalizarea task-ului.
Pe de altă parte, fondatorii vor să introducă și o asigurare a sarcinii, un model asemănător cu cel folosit de Airtasker. Asigurarea, încheiată printr-o companie dedicată, va avea rolul de a proteja solicitantul în cazul eventualelor distrugeri care ar putea apărea în timpul efectuării serviciilor.
Mai departe, spre o comunitate
Fondatorii vor ca platforma să nu fie pur tranzacțională, ci să ducă la o comunitate de oameni care se ajută între ei.
„Când te înscrii pe platformă, te înscrii ca simplu utilizator. Nu avem roluri presetate. Poți fi atât cineva care vrea un serviciu, cât și cineva care oferă. Eu, Alex, pot să ajut pe cineva care are nevoie de, să zicem, graphic design; dar am nevoie, la rândul meu, să fiu ajutat dacă vreau să zugrăvesc un perete. Nu vrem să creăm un rol unic. Vrem să creăm o comunitate de oameni care se ajută între ei.”
Fiind la început de drum, Mihnea și Alexandru caută sprijin 360° pentru toate aspectele, de la operațional și financiar, la mentorat.
Iar finanțarea este, desigur, un hop pe care se pregătesc să-l treacă. Au avut discuții cu oameni care s-au arătat dispuși să investească în platforma lor. Însă toți vor să vadă mai întâi mai multă tracțiune. Iar tracțiunea poate exista doar dacă publicul-țintă capătă încredere și începe să folosească Aidly.
„Cea mai mare provocare acum e să creăm încredere în platformă”, spune Mihnea. „De aceea încercăm să fim peste tot și să încurajăm persoanele să posteze. Chiar și când am încercat o strategie de marketing prin care ofeream oamenilor 100 RON să posteze și să finalizeze o sarcină, am avut persoane care nu aveau încredere.”
„De aceea, momentan vrem doar să arătăm oamenilor că se poate, că nu e nimic rău să delegi o sarcină pe care o ai în așteptare. Depinde mult de cât de repede ne descoperă lumea și de cât de dispusă e să încerce”, completează Alex.
Odată dobândită tracțiunea, urmează implementarea sistemului de asigurări, integrarea AI pentru completarea de solicitări, ca să scurteze timpul de postare la sub 1 minut (acum durează câteva minute) și dezvoltarea unei aplicații mobile.