Cum să creezi colaborare autentică între antreprenori prin metoda World Café

24 de fondatori de businessuri intră simultan într-o cafenea. Se-așază la cele patru mese disponibile. Nu se cunosc între ei și vin din domenii foarte diverse – de la coaching, productivitate sau public speaking, la producție de haine, schimbări climatice sau platforme de training și de locuri de muncă pentru tineri. Despre ce încep să discute?

Ca să răspundem la această întrebare, am creat la Startarium un cadru deschis care oferă antreprenorilor posibilitatea de a pune în dezbatere subiecte de interes sau provocări întâmpinate în dezvoltarea afacerii lor: Startup World Café. Prima ediție a acestui eveniment cu frecvență lunară a avut loc pe 3 septembrie, la Impact Hub Bucharest.

Au fost două ore de întrebări, soluții și împărtășit experiențe, la finalul cărora participanții au plecat fie cu răspunsul pe care-l căutau de mult timp, fie cu o idee care să deblocheze un proces intern, sau măcar cu sentimentul că fac parte dintr-o comunitate dinamică de oameni care nu trăiesc după modelul unui job de la 9 la 17, care înțeleg ce înseamnă asumarea riscurilor și știu cum să se replieze după fiecare greșeală. 

Ce este metoda World Café?

World Café înseamnă un format de workshop participativ al cărui scop este de a reuni grupuri mari de oameni și a-i implica activ într-un proces interactiv de schimb de idei, provocări și bune practici. 

Scopul Startarium Startup World Café este, după cum sugerează și numele, de a aduce împreună, în același spațiu și la aceeași masă (ideal rotundă), antreprenori aflați de cel puțin un an în business, cu un minimum viable product (MVP) sau un proof of concept (POC) valid. 

Eficiența metodei depinde, printre altele, de respectarea scenariului pe baza căruia ea este concepută, care cuprinde cinci elemente: 

1. Spațiul de desfășurare 

Acesta poate fi în aer liber sau la interior, însă aspectul-cheie e ca spațiul să fie asemănător unei cafenele, adică destul de restrâns și intim, astfel încât să încurajeze interacțiunea. Mesele rotunde au același scop – de a elimina poziția de lider de grup sau posibilitatea ca cineva să rămână într-un colț. Astfel, conectarea participanților are loc încă de la primele interacțiuni și, inevitabil, fiecare participant e implicat în discuție. 

2. Un ghid de participare, împărtășit de gazdă la începutul evenimentului 

Schimbul de idei și interacțiunea cu ceilalți antreprenori nu se fac haotic, ci după niște reguli stabilite de organizatori. Iar acestea au fost expuse de colegul nostru Robert Gomboș, Community Manager Startarium, și unul dintre motoarele acestei prime ediții. 

3. Organizare pe grupe mici de participanți 

Ca să fie eficient, evenimentul trebuie să permită fiecărui participant să vorbească – atât în grupul din care face parte, cât și în sesiunile de feedback, iar apoi în timpul alocat socializării. Participanții sunt împărțiți în grupe mici, egale. La fiecare rundă de discuții, componența meselor se schimbă astfel încât toți participanții să vină în contact cu perspective noi și, totodată, să aibă ocazia să împărtășească propria părere vizavi de subiectul discutat. 

4. Teme de discuție 

Fiecare eveniment are un număr de runde de discuții, dictate de un număr de întrebări sau subiecte presabilite de organizator.  

În cazul Startup World Café, ediția I, am avut patru astfel de teme, selectate în baza întrebărilor lăsate de participanți în formularele de înscriere:  

  • Cum ajungem la factorii de decizie dintr-o companie și-i convingem să devină clienți 

  • Care crezi că e impactul startupului sau produsului tău 

  • Cum îți menții un mindset sănătos în timp ce depui efort să-ți dezvolți startupul 

  • Cum creezi/dezvolți un produs scalabil 

Cu siguranță aceste subiecte vor continua să fie abordate la viitoarele ediții Startup World Café, însă direcțiile de discuție de la un eveniment la altul se vor schimba. 

5. Colectarea concluziilor 

La finalul fiecărei runde de discuții de 15 minute, participanții au fost invitați să împărtășească idei legate fie de ce s-a discutat la masă, fie din propria experiență pe subiect. 

De ce formatul World Café e ideal pentru a conecta antreprenorii? 

Scopul evenimentelor de tip World Café e de a crea un cadru în care fiecare participant să se simtă co-creartor si colaborator într-un context mai larg, și să învețe de la ceilalți.  

Mulți dintre participanți se așteptau la clasica prezentare de 20-30 de minute în PowerPoint, peste care ei să vină cu o contribuție proprie. În schimb, ce a făcut evenimentul a fost să-i invite pe ei să conducă discuția, să pună propriile idei și provocări pe masă pentru a împărtăși și a învăța unii de la alții. 

Sub pretextul unei sesiuni informale participative, metoda World Café oferă una dintre cele mai eficiente modalități de a intra în contact cu alți fondatori, cu afaceri aflate într-un stadiu similar de dezvoltare, și de a profita de timpul valoros al acestora – una dintre resursele cel mai dificil de obținut în acest domeniu – pentru a obține un feedback. 

World Café este doar una dintre metodele de acest gen. Open Space sau Appreciative Inquiry sunt alternative care urmăresc același scop – de a strânge oameni în jurul unei idei comune și de a împărtăși soluții și bune practici. 

„A fost foarte refreshing că n-a venit cineva care să ne spună ce să facem sau cum să vorbim, ci ne-a pus la masă să schimbăm idei. E genul de eveniment de la care pleci cu super multă energie.” (Mihaly Tordai, fondator Business Lads) 

Cu ce rămânem la finalul Startup World Café, ediția I 

„Trăim cu impresia că suntem foarte diferiți, dar de fapt suntem foarte asemănători prin provocările pe care le avem.” Aceasta ar fi o concluzie generoasă a acestei prime ediții, împărtășită tot de Mihaly. 

Oamenii sunt motivați să fie de ajutor. A fost suficientă o singură rundă de discuții pentru a sparge gheața și pentru ca participanții să înceapă să se deschidă. După prima provocare, o rundă de feedback a dat curaj participanților să-și împărtășească propriile experiențe și să ridice probleme punctuale sau conexe, la care soluțiile și răspunsurile au curs natural.  

Cultura antreprenorială, deși stimulantă, poate deveni toxică, a observat unul dintre participanți, implicând peste 14 ore de muncă zinică și un program haotic. De aceea, menținerea sănătății mintale și a relațiilor personale sănătoase a fost un subiect care a rezonat profund cu toți participanții – cu toții ne-am confruntat la un moment dat cu provocarea de a stabili limite clare între muncă și viața personală. 

Scalarea businessului a fost de asemenea un subiect de interes major. Până la urmă, fiecare antreprenor e dornic să afle cum au reușit alții, poate chiar să „fure” o idee pe care să o aplice propriei afaceri. 

Vino la următoarea ediție Startup World Café 

Comunitatea este un element esențial din ecosistemul antreprenorial, iar acest eveniment vine să completeze paleta de resurse pe care platforma Startarium își propune să le ofere fondatorilor de businessuri, pe lângă articole utile, suita de cursuri și instrumente de lucru sau posibilitatea de a veni în contact cu mentori care pot oferi sprijin. 

Așa că te așteptăm la una dintre edițiile viitoare, să te conectezi cu antreprenori din domenii diverse, să faci schimb de idei valoroase, să oferi sprijin altora, să furi chiar tu câte o idee care să te ajute să deblochezi aspecte din propria afacere.  

La această ediție pilot am avut prezenți doar fondatori de businessuri. Pe viitor, ne propunem să aducem în spațiu și investitori, business angels sau startup scouts. 

De la o ediție la alta, discuțiile vor lua direcții noi – chiar dacă unele teme se vor repeta, diversitatea businessurilor și a situațiilor discutate vor aduce mereu o dinamică proaspătă fiecărui eveniment. 

👉 Am deschis înscrierile pentru cea de-a doua seară de Startup World Café. Vii și tu pe 1 octombrie?