Proprietatea intelectuală | Ce trebuie să știi dacă ești antreprenor

Ce cuprinde proprietatea intelectuală și de ce trebuie să ții cont în protejarea sa atunci când ești antreprenor? Află din materialul următor, semnat de Paul Cosmovici, Managing Partner @ Cosmovici Intellectual Property.

Proprietatea intelectuală cuprinde orice creație a minții umane, precum și modul în care o astfel de creație poate fi protejată în mod legal. Unele forme de proprietate intelectuală pot include invenții (de exemplu brevete), opere literare și artistice, simboluri, nume, imagini și designuri care sunt utilizate în activități comerciale.

Pentru a înțelege din ce elemente este formată strategia de proprietate intelectuală, trebuie să ai în vedere principalele elemente de bază ale acestei strategii. În primul rând, compania va avea în vedere principala activă de IP (intellectual property) care va fi exploatată de către firmă. Fie că vorbim aici despre o marcă, un desen industrial, un software (pentru companiile tech), sau chiar de indicații geografice, valoarea acestei active poate fi echivalentă cu prețul întregului business,  dacă nu este protejată încă din faza de ideație. În ultimii 10-15 ani, valoarea unei astfel de active a crescut cu până la 80%, concluzie care reiese dintr-un studiu realizat de KPMG.

Ce se poate proteja vs. ce nu se poate proteja

Pentru a ști ce anume trebuie să protejăm, este necesar să știm ce forme pot lua aceste protecții ale capitalului intelectual. În spatele unei idei se află, de cele mai multe ori, un brevet. Acesta face referire la drepturile care sunt acordate unui inventator în schimbul dezvăluirii publice a informațiilor care stau la baza brevetului. Primul pas este să depuneți brevetul în țara de origine, iar pentru a vă putea bucura ulterior de protecție și în alte țări, trebuie doar completată o cerere și depusă de către specialistul de proprietate intelectuală. Un raport realizat de către WIPO menționează că depunerile de brevete au scăzut în 2019 cu 3%, ceea ce reprezintă un semnal de alarmă. Cu cât companiile evită să își protejeze activele de IP, cu atât se supun unor riscuri mai mari. Printre riscurile cu cel mai mare impact asupra business-ului se numără chiar pierderi financiare echivalente cu întreaga valoare a business-ului. Prin urmare, protecția activelor de IP poate salva business-ul de eventuale costuri uriașe.

Analizând o altă activă de IP, și anume marca, putem spune că ea reprezintă activa care stă la baza  businessului, activă fără de care identitatea acestuia ar fi pusă în mare pericol. Cele mai multe încălcări ale drepturilor mărcilor comerciale iau adesea forma unor falsuri în care informațiile despre deținătorii de drepturi sunt excluse sau menționate incorect. Pentru a vă putea face o idee cu privire la sumele despre care vorbim în cazul unei încălcări, un studiu realizat de Deloitte susține că redevențele calculate pot fi echivalente cu 3 sau chiar 5% din profitul companiei sau din vânzările realizate de aceasta.

O altă activă de IP care poate fi foarte ușor supusă unor încălcări ale drepturilor de proprietate intelectuală este reprezentată de drepturile de autor. Acestea au la bază elementul de originalitate și nu cel de noutate, precum activele anterior discutate, iar încălcarea acestor tipuri de drepturi poate fi făcută în cel mai ușor și neintenționat mod posibil. O cercetare realizată de KPMG susține că înregistrarea de către start-up-uri din fază incipientă a drepturilor de autor va ajuta compania să se dezvolte mult mai rapid și mai eficient, în direcția dorită.

Protejăm. Dar unde și cum?

În funcție de teritoriul și tipul de proprietate intelectuală asupra căruia îți dorești drepturi de proprietate intelectuală, este necesar să urmezi pași diferiți. Aceștia depind de:

  • oficiul la care depui documentația
  • legile aplicate în fiecare teritoriu.

Astfel, dacă îți dorești să obții drepturi asupra unei mărci în România și Franța, este necesar să depui 2 documente, unul la OSIM (Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci), iar cel de-al doilea document în cadrul INPI (Institutul Național de Proprietate Intelectuală) din Franța. Un aspect foarte important de care trebuie să ții cont este faptul că nu poți obține drepturi de IP într-un teritoriu dacă nu ai drept de reprezentare în țara respectivă.  

Să presupunem că ai deja ideea de marcă pe care dorești să o utilizezi în cadrul business-ului tău. Următorul pas pe care îl ai de făcut este să efectuezi o scurtă căutare aici. Aceasta va ține cont de teritoriul în care îți dorești depunerea mărcii. În cazul în care marca nu este înregistrată, atunci te poți considera norocos și poți depune documentația necesară.

Drepturile tale de proprietate intelectuală sunt doar ale tale doar în situația în care reglementezi acest aspect în contractele de prestări servicii cu terții. Prin urmare, pentru a te asigura că în urma colaborării cu firme care prestează servicii companiei tale formele de proprietate intelectuală generate în urma acestei colabări rămân ale tale, menționează această clauză în contracte. Te vei asigura, așadar, că la finalizarea perioadei contractuale toate activele de IP rămân ale companiei tale și nu ale terților.

Trebuie să fiți conștienți de faptul că fiecare companie are o personalitate unică și prin urmare, fiecare trebuie să adopte o strategie de IP personalizată și unică. Nu este suficient doar să veniți cu ideea de business și să implementați strategia dezvoltării business-ului. Fiecare pas suplimentar va aduce beneficii uriașe companiei și va salva de la eventuale pierderi financiare.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail