Cum îți găsești ideea de afacere. De la ideație la inovație

Te-ai decis că vrei propria afacere, dar nu ai încă o idee care ți se pare potrivită. Ca să o identifici, e nevoie de documentare și învățare. Important este să îți creezi un obicei din a explora tendințe sau modificări în comportamentul oamenilor și produsele pe care le folosesc.

Cum găsești o idee de afacere? Vei avea succes doar dacă ea ține de o pasiune sau de experiența ta profesională? Sunt ”domenii” mai potrivite pentru înființarea unei afaceri? Există o ”înclinație nativă” pentru antreprenoriat? Da, sunt multe întrebări care apar când vine vorba de ideile de afaceri, iar cele mai multe mituri despre antreprenoriat sunt legate de stadiul numit ”idea formation”.

De unde începi 

Nu toate business-urile de succes au venit cu un produs sau serviciu care a schimbat radical lumea. Unele dintre ele au venit cu un model nou de business pentru ceva ce exista deja (celebrul exemplu Netflix versus Blockbuster). Altele au avut succes pentru că au identificat o nevoie și au venit cu o soluție pentru aceasta. Așadar, nu toate afacerile noi au această componentă de inovație în ceea ce privește produsul. 

În plus, inovația poate lua mai multe forme, una dintre ele fiind identificarea unei nevoi care poate fi îndeplinită mai bine decât prin soluțiile existente în prezent. Un exemplu aici este ceea ce a făcut Uber, care s-a folosit de un serviciu deja existent. Așadar, nu toate afacerile noi au această componentă de inovație în ceea ce privește produsul. 

Mai mult, în The Lean Startup, Eric Ries spune că antreprenoriatul este într-o foarte mare măsură ”un exercițiu de dezvoltare instituțională”. Altfel spus, o afacere de succes are o structură solidă, sănătoasă și clară (iar acest lucru este vizibil inclusiv la nivel de echipe și felul în care ele se coordonează). Așadar, tot ceea ce ține de aceste aspecte influențează succesul afacerii, indiferent de cât de bună este ideea inițială.  

Iar dacă ”rețeta perfectă” pentru o idee de afacere nu există, ce au toate în comun este existența unei nevoi în piață (una deja sesizabilă sau un aspect care urmează să devină o nevoie a unei grupe de clienți). 

Iată care sunt câteva lucruri pe care să le urmărești dacă vrei să găsești ideea  potrivită pentru tine.

1. Urmărește trendurile globale și locale 

Antreprenoriatul este și despre capacitatea de a anticipa anumite schimbări care generează nevoi sau probleme noi. De aceea, ajută să rămâi la curent cu trendurile din industriile tale de interes și să înveți despre economie în general. Există diverse rapoarte periodice care vin cu insight-uri noi din domenii nișate sau tendințe generale despre care trebuie să știi și pentru care poți anticipa produse sau servicii adiacente.

Între ele se numără JWTIntelligence sau Deloitte Business Trends.

2. Inspiră-te din poveștile altor antreprenori

Citind sau ascultând despre parcursul lor, vei putea să observi mindset-ul de care a fost nevoie pentru ca ei să reușească, lecțiile importante pentru ei sau felul în care au ajuns la propriile idei de afaceri. De asemenea, poți folosi experiența lor pentru a-ți contura propriul model de business, însă e important să acorzi atenție faptului că nu poți replica în întregime o afacere de succes, mai ales când o adaptezi pieței locale. Cum scriam și mai sus, succesul depinde adesea de felul în care îți construiești și conduci afacerea, nu doar de ideea de business. 

Vizitează secțiunea noastră de interviuri pentru a vedea cum au reușit alți antreprenori români! 

3. Privește cu atenție produsele sau serviciile pe care pe folosești 

  • Gândește-te la serviciile sau produsele pe care le folosești. 
  • Sunt pe deplin ceea ce ai nevoie? 
  • Crezi că le-ai putea îmbunătăți sau optimiza în vreun fel? Care au fost contextele în care te-ai gândit ”acest lucru ar putea fi făcut mai bine”? 
  • Există ceva ce le-ar putea face mai ușoară viața oamenilor sau care le-ar scuti mult timp? Poți face o listă cu posibilele îmbunătățiri pe care le-ai aduce acestora și să revii periodic la ea. 

4. Analizează ceea ce îți place să faci 

Chiar dacă aceasta nu e o regulă generală, mulți antreprenori și-au transformat pasiunile în afaceri. Cum au reușit să facă asta? Pentru că e vorba de domenii pe care le cunosc în detaliu și sunt autentic interesați și curioși de tot ceea ce ține de ele. De la festivaluri de muzică, la cafea, există o mulțime de astfel de exemple și pe piața locală. 

În egală măsură, uită-te la lucrurile pe care îți place cel mai mult să le faci în munca de zi cu zi. În ce fel ți-ai mai putea folosi abilitățile sau experiența? Unde ar mai fi nevoie de ele? 

Următorul pas este să faci o listă a acestora și să începi să îți imaginezi cum ar arăta un business care ar porni de la ele. 

5. Detaliază pe cât posibil ideile pe care le ai

Notează periodic toate ideile de business pe care le ai, fără să le excluzi pe cele care par, la primă vedere, mai puțin viabile. Dacă revii din când în când la ele, poți să le îmbunătățești sau să observi o categorie mai vastă în care e nevoie de produse sau servicii noi. 

Nu uita nici să analizezi specificul culturii în care te afli: observi tipare de comportament sau percepții în privința unor categorii de consum? Ce produse sau servicii au eșuat și care au avut succes? Ce puncte comune au afacerile din cele două categorii? 

6. Învață practic 

Ca să înțelegi mai bine felul în care funcționează startup-urile, ajută să intri cât mai mult în contact cu ecosistemul local. Poți să mergi la conferințe sau evenimente dedicate antreprenorilor, dar și să participi (chiar dacă doar ca spectator în primă fază) la competiții de pitching. În plus, la aceste evenimente poți cunoaște oameni sau companii care îți pot deveni parteneri la un moment dat.

7. Definește-ți modelul de business folosind instrumentele Startarium! 

Dacă ai găsit o idee de afacere după acest exercițiu, următorul pas este să completezi propunerea de valoare folosind Value Proposition Canvas, pe care o găsești aici. Aceasta este o frază concisă, ușor de înțeles, care oferă claritate asupra diferențiatorilor produsului și benefiicilor aduse clienților.

Ea te va ajuta să identifici corect care sunt segmentele de clienți cărora te adresezi și nevoilor pe care le acoperi prin produsul/serviciul tău. Apoi, este utilă în a-ți contura cele mai importante elemente ale soluției care rezolvă problemele clienților. În al treilea rând, te ajută să ajungi la product-market fit. 

BONUS: Pornește de la lucrurile care te fac să te simți împlinit 

Pentru mulți oameni e foarte important ca munca pe care o fac să aibă legătură cu ceea ce contează pentru ei - cel mai probabil, și tu simți la fel. În identificarea acelui lucru care este în acord cu valorile tale, te poate ajuta Ikigai, un concept japonez care reprezintă intersecția dintre ceea ce îți place, ceea ce știi să faci, lucrurile pentru care poți fi plătit și lucrurile de care lumea are nevoie. E un exercițiu de mare ajutor nu doar în antreprenoriat, ci și pentru ”maparea” felului în care viața ta profesională este în acord cu lucrurile importante pentru tine la nivel personal.

Acesta e explicat prin schema de mai jos. 

Sursă foto

Nu în ultimul rând, după ce ai reperat câteva idei, discută și cu alții despre ele. În special când ești în perioada de explorare, ajută să iei în considerare alte perspective. Poate vei descoperi că problema la care te-ai gândit este una cu care se confruntă și alții. Sau poate vei afla că soluțiile care sunt folosite până în prezent sunt incomplete și pot fi îmbunătățite. În orice caz, nu evita să vorbești despre ea - în acest fel, vei obține insighturi valoroase, care îți vor provoca presupunerile. Vei afla mai multe despre ele și modurile în care le poți testa în capitolele următoare - acum e momentul să îți pui ideile pe hârtie!

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail