Cum pregătești și promovezi o campanie de crowdfunding

Dacă te gândești să folosești crowdfunding-ul pentru a-ți finanța ideea de afacere, din acest video vei afla cum îți pregătești campania, ce ai de făcut în timpul ei și ce să anticipezi după ce se termină.

In episodul anterior explicam ce este, ce beneficii iti poate aduce si cum poti evalua daca este un instrument potrivit pentru tine sau nu. Daca ai hotarat ca da si vrei sa mergi mai departe in procesul de validare si finantare prin crowdfunding, in acest material vom aborda pregatirea efectiva a campaniei tale.

Scopul unei campanii de crowdfunding

In primul rand, iti recomand ca înainte de a începe să lucrezi la campanie, sa iti definesti cât mai clar care este scopul. Si, atentie: scopul campaniei nu inseamna neaparat tinta financiara.

In viziunea și abordarea campaniilor pe Startarium - puternic orientate pe obiective de marketing și de business- componenta de finanțare este secundară și decurge ca o consecință firească a celei principale. Iar aceasta poate să fie de validare a nevoii daca esti in stadiul de prototip, de testare a produsului sau prețului daca esti in pre-lansare, de promovare daca esti deja pregatit pentru a avea primii clienti si asa mai departe.

Te provoc sa iti raspunzi intai la aceste întrebari, pentru ca astfel atat structura campaniei dar și planul de promovare curg mult mai firesc și congruent cu un scop mai mare.

Odata clarificat scopul (de ce faci campania), stabileste care e obiectivul financiar (de cati bani ai nevoie pentru a-ti atinge scopul).

Elementele principale ale unei campanii

De aceste doua aspecte strategice trebuie sa tii cont cand construiesti elementele principale ale campaniei, si anume:

  • Structura de recompense 
  • Materialele de prezentare 
  • Campania de promovare  

Sa le luam pe rand:

Structura de recompense, adica ceea ce vei vinde in campanie, pachetele din care sustinatorii pot alege.

  • Abordarea noastra pe Startarium este una antreprenoriala - lansezi un business - de aceea iti recomand sa te concentrezi pe recompense construite in jurul produsului pe care il testezi. Poti adauga si 1-2 recompense simbolice, care sa le permita si celor care nu sunt in targetul produsului tau sa faca o contributie, insa nu te concentra pe asta.
  • Incearca sa te limitezi la maxim 5-7 recompense. Desi varietatea poate ajuta pentru a atinge diverse segmente de sustinatori, uneori poate induce un blocaj si descuraja cumpararea
  • Gandeste-te bine la recompense si mai ales fa-ti calculele corect. Stabileste ce cantitati vrei sa vinzi din fiecare, daca si ce discount oferi, daca e inclus transportul sau nu, la cat timp dupa incheierea campaniei vei livra produsele. Odata lansata campania nu vei mai putea modifica recompensele existente dar vei putea adauga altele noi daca apar oportunitati spontane

Per total, structura de recompense trebuie sa oglindeasca scopul si obiectivul financiar: din vanzarea tuturor recompenselor trebuie sa obtii o suma cel putin egala cu obiectivul financiar. Fii creativ și încearcă să le oferi celor care te susțin o experiență sau un lucru pe care nu îl pot obține altfel, un beneficiu exclusiv, disponibil doar in crowdfunding.

Materialele de prezentare a campaniei

Indiferent de platforma pe care iti vei lansa campania, trebuie sa prezinti in detaliu ce intentionezi- nu uita ca ce faci este de fapt sa convingi niste oameni sa iti plateasca in avans: un produs pe care nu l-au tinut in mana niciodata, cumparat online de oameni care nu te cunosc.

Nu te lasa coplesit de munca de convingere si reformuleaza-ti procesul astfel: Gândește-te că îi povestești prietenului tău despre ideea ta! Ce anume îi vei spune? Ce crezi ca vrea sa auda? Ce intrebari ar avea pentru tine?

Asigura-te ca in descrierea campaniei se regasesc raspunsuri la:

  • Ce vrei să lansezi? Despre ce este vorba - e un prototip, un produs final? 
  • Cum a apărut ideea? 
  • Care e miza si impactul?  
  • Care sunt pașii urmatori odată cu finalizarea campaniei? (fii foarte specific si transparent pentru a le da oamenilor incredere sa te sustina) 
  • Care este bugetul de care ai nevoie și cum plănuiești să îl cheltui?  
  • Cine ești? Ce vrei ca susținătorii tăi să știe despre tine?  

Pe lângă o descriere bine conturată, este important să adaugi și câteva poze sugestive (pot fi cu prototipul tău, explicații tehnice, simulari ale produsului final si asa mai departe.)

Pune-ți creativitatea la bătaie și creează un scurt filmuleț (obligatoriu pentru a ne putea trimite campania pentru publicare). Nu ai nevoie de abilități de regie sau de montaj. Așează-te (sau nu) în fața camerei, fii sincer, natural și vorbește-le potentialilor sustinatori despre proiectul tău, cu toata pasiunea pe care ai investit-o în crearea lui.

Planul de promovare

Acesta element in sine ar avea nevoie doar el de o serie de cursuri, asa ca iti propun sa clarificam acum elementele mai strategice, care tin de abordare si buget, urmand ca odata ce ai creat un draft de campanie in Startarium sa discutam aplicat pe campania si obiectivele tale.

  • Ce buget trebuie investit în promovarea unui proiect pentru a avea succes?

Pe Startarium am găzduit campanii care s-au finanțat doar organic, fără bugete de promovare, dar și campanii foarte curajoase și cu obiective mai complexe, cu bugete de 2.000 - 3.000 de euro.

Din nou, depinde de obiectiv și de cum definești succesul. Dacă finanțarea e singurul scop, calculul pornește de sus in jos: am nevoie de X sumă de bani la finalul campaniei, costul mediu al recompenselor este Y, deci am nevoie de Z nr. de sustinători - cum îi obțin și cât mă costă să ajung la ei? Aceasta ar fi abordarea orientată pe cost, în acest caz de achiziție a clientului.

De cele mai multe ori însă, succesul inseamnă mai mult decat finanțarea campaniei: este despre a câștiga o masă critică de utilizatori, de a obține feedback și insight-uri foarte prețioase, de a construi notorietate de brand, de a demonstra că există o piață serioasă pentru produsul tău pentru că finanțarea vine ulterior oricum…Cu cât aceste obiective sunt mai curajoase, cu atât bugetul devine mai puțin important.

  • Apoi, unde sa investesc bugetul, pe Facebook, pe Google?

In acest moment, majoritatea initiatorilor se orienteaza catre Facebook mai degrabă, pentru că poate fi ușor folosit chiar și de cei fără experiență in digital marketing. Dacă ai insă in echipă specialiști de marketing, iti recomand un mix de canale: campania de crowdfunding este o replică in miniatură a unei campanii de marketing și comunicare obișnuite și e bine să testezi inclusiv canalele și mesajele de brand și să explorezi tactici de gherilă la care cu greu mai ai acces când esti deja consacrat.

Nu neglija insa puterea lucrurilor simple: Vorbește cu cât mai mulți susținători și încearcă să atragi și persoane din afara cercului tău de cunoștințe care să te susțină. Comunică în permanență cu ei, ține-i la curent cu stadiul campaniei și răspunde-le la orice curiozități ar avea. Nu uita să postezi noutăți despre parcursul proiectului tău, în ce stadiu se aflã și ce urmează a fi îndeplinit.

La ce sa te astepti in fiecare etapa si pe ce sa te concentrezi inainte, in timpul, si dupa incheierea campaniei de crowdfunding 

Inainte de lansarea campaniei este vorba despre strategie si planificare, toate elementele pe care le-am discutat la inceput, de la definirea scopului si a obiectivului financiar pana la descrierea recompenselor dar si stabilirea planului post-campanie. Tot in aceasta etapa, inainte de lansarea campaniei, vom semna un contract pentru utilizarea platformei de crowdfunding pe care il vei primi odata cu crearea primului draft.

In timpul campaniei, eforturile tale trebuie sa fie concentrate in jurul activitatilor de promovare: organic prin puterea comunitatilor si ambasadorilor, prin PR, evenimente, marketing digital si orice alte tactici ai pregatit pentru a atinge publicul tinta.

Asteapta-te aici sa te confrunti cu curba in forma de U care descrie traseul unei campanii. Vei incepe de sus, cu mult entuziasm și susținere la inceput - direct proporționale cu rețeaua și comunitățile la care poți ajunge organic- și care scad rapid dupa prima saptamana, apoi urmează o perioadă de stagnare, o linie dreaptă sau greu ascendentă, pentru a urma apoi in etapa de final o urcare foarte bruscă și imbucurătoare spre un happy end.

Zona cea mai provocatoare dar foarte utila pentru viata de antreprenor viitor, este aceasta de jos, unde marketingul face diferența. Cu cât un inițiator este mai bine pregătit pentru luptă în zona asta, emoțional și tactic, cu atât are mai multe șanse de succes, cu mai puțin stres.

Dupa incheierea campaniei, pregateste-te pentru doua scenarii:

  1. Daca nu ai reusit sa strangi suma pe care ti-ai propus-o, banii se vor intoarce integral catre cei care te-au sustinut totusi, fara niciun cost pentru tine sau pentru ei. Dincolo de asta, analizeaza cu atentie ce s-a intamplat si incearca sa tragi concluzii legate de produs, de pret, de canalele de promovare sau chiar de mesaje, care sa te ajute sa imbunatatesti sau sa pivotezi spre altceva.
  2. La polul celalalt, daca ai incheiat campania cu succes, pasii urmatori sunt:
  • Vei primi un raport care include numele si adresele de email ale sustinatorilor, informatii despre ce recompense au ales (tine cont ca nu ai acces la aceste date in timpul campaniei)
  • Contacteaza-i cat mai rapid pentru a le multumi si a stabili detaliile livrarii: fii transparent si dupa incheierea campaniei si tine-i la curent pe sustinatori cu productia si livrarea.
  • In maxim 10 zile dupa incheierea campaniei, banii pe care i-ai strans vor ajunge in contul tau. Din aceasta suma, operatorul de plati retine un comision de 2%, pentru care vei primi factura. Asigura-te ca aceste documente ajung la contabilul tau in timp util iar daca vei avea nevoie de ajutor, iti stam la dispozitie cu recomandari de bune practici fiscale.
  • Cel mai important insa, dupa incheierea campaniei trebuie sa fii pregatit din punct de vedere operational: pe de-o parte pentru a livra ceea ce ai vandut deja, ceea ce inseamna sa produci, sa impachetezi, sa gestionezi livrarile si comunicarea cu sustinatorii.
  • Pe de alta parte, iti recomandam sa fii pregatit sa vinzi in continuare: o data ce oamenii au aflat despre ideea ta si e aproape de a deveni realitate, fii pregatit sa lansezi poate un shop sau un site pe care sa poti prelua comenzi in continuare.

Mai departe, pregateste-te sa te bucuri de viata de antreprenor! Poate nu erai la inceputul campaniei, insa cu siguranta ai devenit antreprenor la finalul ei sau chiar pe parcurs! Felicitari si, bun venit in Orasul Antreprenorilor!

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail