Business Model Canvas | Exemple ale altor companii

Cum ar arăta modelul de afaceri pentru alte companii? Iată câteva exemple.

Patagonia   

Patagonia a fost fondată în 1973 și produce îmbrăcăminte și echipament pentru alpiniști. Fondatorul, Yvon Chouinard, a fost un alpinist pasionat care credea în alpinismul curat, cu un impact redus asupra naturii, astfel încât compania s-a concentrat în mod clar pe protecția mediului, reflectând etica personală a fondatorului său.   

A fost prima companie californiană care a folosit surse de energie regenerabilă pentru a-și alimenta clădirile și una dintre primele care și-a tipărit cataloagele pe hârtie reciclată. În 1994, Patagonia a trecut la bumbac cultivat 100% organic și a eliminat clorul din produsele sale din lână.  

Diferențierea și atenția pe care o acordă mediului i-a ajutat să se dezvolte în mod durabil.  

Iată cum arată secțiuni din canvas-ul lor:  

  • Activități cheie: și-au aliniat activitățile la obiectivele de mediu - compania își limitează impactul asupra mediului prin utilizarea la maximum a materialelor organice și reciclate, prin repararea hainelor deteriorate și prin respectarea unor standarde stricte de protecție a mediului pentru întregul său lanț de aprovizionare.  

  • Propunerea de valoare: Patagonia i-a făcut pe clienți să simtă că contribuie la protejarea mediului prin extinderea propunerii de valoare dincolo de propunerea de valoare funcțională a hainelor și echipamentelor outdoor de înaltă calitate.  

  • Structura costurilor: Standardele înalte de sustenabilitate ale Patagonia conduc la costuri mai mari, deoarece utilizează bumbac organic mai costisitor, dezvoltă infrastructura de reciclare a materialelor și educă publicul.  

  • Parteneri cheie: Ei justifică costul de a face lanțul său de aprovizionare ca fiind mai ecologic prin educarea furnizorilor cu privire la practicile durabile.  

  • Prețuri: În cele din urmă, Patagonia poate taxa un produs ca fiind premium, deoarece clienții acceptă că producția ecologică are un cost. În acest caz, clienții companiei sunt mai mult atenți la mediu decât la preț.  

Apple   

În 2007, fondatorul Apple, Steve Jobs, a prezentat celebrul iPhone la convenția Macworld 2007 ca fiind un dispozitiv revoluționar care "va schimba totul". iPhone-ul creat de  Apple a deschis calea pentru ca tehnologia mobilă să domine și să recreeze existența de zi cu zi.  

iPhone-ul a fost în mod constant mai scump decât dispozitivele concurente. Cu toate acestea, Apple include în permanență noi caracteristici și tehnologii pentru iPhone, pentru a nu-și face produsele să pară doar un brand.   

Unele secțiuni din BMC:  

  • Propunere de valoare + segmente de clienți: Apple își poziționează smartphone-ul (conținut + aplicații) la limita superioară a spectrului, știind că prețul îl va face inaccesibil pentru majoritatea pieței.   

  • Piața căreia i se adresează este, de asemenea, considerată "premium", iar Apple se reinventează și surprinde în permanență clienții acestei piețe țintă.   

  • Parteneri cheie: Apple nu produce iPhone-ul, dar își menține costurile de producție la un nivel scăzut prin controlul lanțului de aprovizionare. Datorită popularității dispozitivului, Apple își obligă furnizorii să mențină costurile la un nivel scăzut, precum și să păstreze confidențialitatea și secretul asupra dispozitivelor lor.  

  • Structura costurilor + fluxuri de venituri: Maximizează marjele și profiturile din cota de piață de vârf - marjele de profit ale iPhone au rămas între 60 și 70% în ultimii 10 ani.   

Barnes & Noble 

Este lanțul de librării nr. 1 din SUA, care operează 640 de supermagazine Barnes & Noble în toate cele 50 de state și în Washington, DC.   

Filiala digitală a companiei, NOOK Media, dezvoltă, susține și creează conținut și produse digitale pentru piețele de lectură digitală și educație digitală.  

Iată cum arată secțiuni din canvas-ul lor:  

  • Segmente de clienți: Au o bază mare de clienți orientată spre consumator: un lanț demografic larg de consumatori generali, magazinele sale fizice de vânzare oferind o gamă largă de produse (cărți, jucării și jocuri, DVD-uri). Magazinele fizice se ocupă de aspectul fizic al vanzarilor pentru clienții din SUA, în timp ce segmentul său operațional, NOOK, deservește o bază de clienți mai internațională prin intermediul canalelor sale de vânzări digitale.  

  • Propuneri de valoare: Barnes & Noble a definit un catalog larg de produse, s-a făcut accesibil și prezent, a creat o atmosferă și un design propriu al magazinelor sale și o strategie bine gândită de prețuri și reduceri.   

  • Canale: Barnes and Noble operează un site web la adresa www.barnesandnoble.com, prin intermediul căruia oferă informații despre catalogul său de produse, locații și alte servicii. De asemenea, compania operează propriile canale de distribuție, inclusiv două centre de distribuție. De asemenea, operează canale digitale, inclusiv un magazin online prin intermediul căruia clienții pot achiziționa și aranja livrarea de cărți fizice, precum și o platformă complet digitală sub marca NOOK.   

  • Relațiile cu clienții: Compania oferă multe dintre produsele sale clienților în regim de autoservire, atât fizic, cât și online (unde clienții nu interacționează direct cu angajații, ci își gestionează singuri conturile). Platforma NOOK le permite clienților să facă achiziții în regim de autoservire, răsfoind titlurile prin intermediul dispozitivelor mobile, tabletelor și cărților digitale făcând cumpărături direct, cărțile fiind livrate automat și instantaneu clientului.  

  • Parteneri cheie: Furnizori și parteneri furnizori, parteneri strategici și parteneri de alianță, parteneri afiliați și parteneri de marketing, parteneri universitari.   

  • Structura costurilor: Societatea și-a organizat costurile legate de achiziționarea stocurilor sale, de funcționare a punctelor de vânzare și a canalelor de distribuție, de întreținere a platformelor sale digitale și a infrastructurii IT, de gestionarea parteneriatelor și de menținerea personalului său. 

  • Fluxuri de venituri: Acestea generează venituri prin vânzarea de cărți și diverse alte produse prin intermediul multiplelor sale canale, inclusiv prin punctele sale de vânzare cu amănuntul fizice și prin platforma sa online și mobilă, precum și prin vânzarea de băuturi și gustări prin cafenelele sale. 

Încearcă și tu

Creează-ți propriul canvas

Folosește tool-ul gratuit Startarium pentru a crea primul tău draft

 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail