QUIZ | 8 tipuri de antreprenori și personalitățile lor. Tu ce fel de antreprenor ești?

Caliber Leadership Systems au dezvoltat un test gratuit de 64 de întrebări din care pot fi trase mai multe concluzii despre personalitatea și stilul antreprenorial al fiecăruia.

Nu există doi antreprenori la fel. Desigur, există numeroase povești similare și antreprenori cu trăsături comune, dar personalitatea, bagajul personal al fiecăruia, modul de gândire, atitudinea față de risc, comportamentul managerial sau obiceiurile privind gestionarea financiară determină un stil antreprenorial unic.

De exemplu, unii antreprenori simt nevoia să controleze business-ul până la cel mai mic detaliu, implicându-se și în acțiunile mai puțin esențiale ale business-ului. Alții sunt flexibili și se concentrează mai mult pe dezvoltarea afacerii la nivel macro, lăsând operațiunile de zi cu zi pe seama echipei. Antreprenorii mai curajoși își asumă riscuri și își conduc business-ul fără o planificare extrem de riguroasă, profitând de orice oportunitate le iese în cale. Cei mai puțin curajoși merg pe căi deja bătătorite și aleg să-și dezvolte afacerea încet și sigur.

Un stereotip al antreprenorului sau vreo rețetă clară pentru antreprenoriat deja nu mai există. Succes au și unii și ceilalți, lucru confirmat de numeroase povești ale antreprenorilor consacrați care se încadrează în toate categoriile de mai sus.

Mai mult, se spune că oricine este capabil până la urmă, într-o măsură mai mare sau mai mică, să își asume riscuri, să facă față unei doze de nesiguranță și să se dedice în totalitate pentru a construi un business de la zero. Cu alte cuvinte, cel puțin la nivel teoretic oricine poate fi antreprenor. 

Stilul antreprenorial al fiecăruia poate influența însă considerabil perspectivele și evoluția business-ului.

Pe tema stilului antreprenorial și a influenței pe care o are asupra reușitei business-ului s-au făcut numeroase studii. Majoritatea analizează, însă, modul în care își conduc business-ul pornind de la deciziile pe care antreprenorii din eșantion le-au luat după ce au pornit afacerea. Mai interesantă, însă, dar și mai greu de cuantificat, este o analiză a stilului antreprenorial pe baza personalității, abilităților și preferințelor funcționale ale unei persoane care devine antreprenor. Ceea ce Caliber Leadership Systems, o companie canadiană de consultanță în management a publicat în 2016, pe baza unui secol de cercetare privind modul de funcționare și personalitatea oamenilor.

Astfel, specialiștii Caliber Leadership Systems au ajuns la concluzia că există opt tipuri de antreprenori. 

Dacă antreprenorul tipic este ”construit” să folosească preponderent emisfera dreaptă a creierului, responsabilă de caracteristici precum viziune, inovație, optimism și deschidere la risc, există alte tipuri de antreprenori care pornesc o afacere din cu totul alte motive, aplicând tehnici de management diferite pentru a obține același rezultat.

Antreprenorul tradițional construiește un business pe căi bătătorite pentru că deși își dorește să fie propriul șef, nu îi place să-și asume riscuri. De aceea, preferă francizele sau producția și este adeptul dezvoltării pas cu pas, chiar dacă într-un ritm lent. Nu în ultimul rând, va alege întotdeauna domenii în care va putea satisface în mod vizibil nevoile clienților săi.

Antreprenorul serviciilor. Spre deosebire de antreprenorul tradițional, care își bazează afacerea pe produse și este mai degrabă un manager al business-ului, acest antreprenor pornește business-ul în jurul serviciilor în care el însuși este specializat, fiind cel puțin în primă fază un soi de ”one man show”. Mai exact, oferă servicii practice și specifice, la care este priceput și este foarte implicat, construind afacerea cărămidă cu cărămidă.

Antreprenorul inovator reprezintă, de fapt, antreprenorul tipic, ambițios, competitiv și foarte deschis la riscuri. Pornește afaceri de la simple idei și caută permanent să inoveze, având viziunea pe termen lung a afacerii sale. Este mereu motivat să creeze ceva nou și caută, mai presus de toate, succesul. Se plictisește repede, însă, mai ales când afacerea intră pe linie dreaptă.

Antreprenorul social. Se concentrează pe oameni atât personal, cât și prin prisma business-ului. De aceea, activitatea afacerii este, de regulă, axată pe servicii personale, cum este consultanța în carieră, spre exemplu Este un comunicator excelent, este foarte entuziast și are abilități foarte bune de promovare a companiei.

Antreprenorul experiențial. Își transformă o pasiune sau ceva ce îi face plăcere într-un business. Oferă produse sau servicii care răspund unor nevoi clare ale clienților, fiind orientat pe rezolvarea problemelor. Este un optimist convins, își asumă riscuri și își dezvoltă și extinde business-ul punând în valoare nevoile oamenilor și modul în care produsele sau serviciile sale le adresează.

Antreprenorul expert. Are o expertiză importantă într-un anumit domeniu care devine obiectul de activitate al companiei. Cel mai adesea, dezvoltă o nișă pe care se specializează mai departe. De regulă el este sufletul afacerii, fiindu-i mai dificil decât altor antreprenori să-și crească exponențial business-ul.

Antreprenorul vizionar se folosește de insight-uri privind nișa de piață pe care vrea să o adreseze și nevoile clienților pentru a-și dezvolta business-ul, căutând mereu lucruri noi pe care să le integreze în activitatea companiei și, mai departe, în produsele și serviciile oferite. Este impulsionat de dorința de a face ceva ce nu a mai făcut nimeni înaintea lui, însă nu pentru recunoaștere sau din motive pecuniare, ci pur și simplu pentru că i se pare interesant.

Antreprenorul artizan. Se aseamănă destul de mult cu antreprenorul expert și cu cel experiențial, în sensul că își construiește afacerea în jurul unei pasiuni sau un talent. Diferența este că sunt foarte creativi și, de aceea, și activitatea companiei trebuie să fie într-un domeniu plin de creativitate. Lucrează mult mai bine pe cont propriu, ceea ce uneori limitează potențialul și oportunitățile de creștere ale afacerii.

Așadar, tu ce fel de antreprenor ești? Pentru o analiză personalizată, cei de la Caliber Leadership Systems au dezvoltat chiar un test din care pot fi trase mai multe concluzii despre personalitatea și stilul antreprenorial al fiecăruia. Tot ce trebuie să faci este să răspunzi la nici mai mult, nici mai puțin de 64 de întrebări, aici.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail