Franciză, achiziție sau start de la zero? Cum îți începi afacerea?

Dacă simți că e momentul să pornești propria afacere dar încă ești în căutare de idei, pornește de aici. Explorează mai întâi opțiunile, apoi începe să te gândești la proiecte concrete pentru fiecare.

Cine spune că antreprenoriatul este 100% pasiune ascunde adevărul. Antreprenoriatul este, înainte de toate, un business. Ce e însă mai profitabil, pasiunea transformată în business sau un business de succes făcut cu pasiune?

Hobby-ul transformat în business

Nu e nicio îndoială că e visul oricui să-și transforme pasiunile într-un business profitabil. Dar a face ceea ce-ți place nu e totul în business. Degeaba știi să faci cele mai inedite obiecte handmade, cele mai delicioase prăjituri de casă sau ești cel mai bun trainer de... scuba diving, parașutism sau cine știe ce alt sport extrem, dacă nu știi să le și vinzi. De aceea, e foarte important să-ți stabilești de la bun început așteptările privind evoluția și dimensiunile business-ului, să testezi piața, să aplici tehnici diferite de marketing și vânzări adaptându-te din mers pieței și, poate cel mai important, să nu te temi de eșec.

Nu îți dai seamna cât de important este să poți să greșești până nu ai business-ul tău. Iar atunci când îți transformi un hobby în business cel mai mare avantaj este că toate deciziile îți aparțin. Ceea ce e și bine, pentru că poți să transformi radical mersul lucrurilor dacă piața o cere, dar și rău, pentru că orice decizie poate face diferența dintre eșec și succes. 

Franciza - business cu risc scăzut, dar și cu profituri temperate

Franciza permite dezvoltarea unei afaceri pe baza unui concept deja testat și performant, vizând transferul de experiență de la francizor, adică partenerul tău de afaceri, către tine. Este poate cea mai rapidă și totodată scumpă cale pentru deschiderea unei afaceri proprii sub o marcă de renume.

Numărul argumentelor ce susțin cumpărarea unei afaceri în franciză este egal cu numărul argumentelor care dezaprobă o astfel de investiție. Dar cel mai bun mod de a determina dacă acest model de afaceri ți se potrivește este să te analizezi pe tine. Cineva care are un spirit antreprenorial mult dezvoltat și un apetit mai mare pentru risc se poate simți ‘încorsetat’ într-un model de afaceri de tip franciză care îți oferă pe tavă întreg sistemul operațional și de promovare. Pentru că în cazul francizei independența francizatului în operare este limitată. Regulile impuse de francizor sunt literă de lege, iar flexibilitatea privind procesele de business sau produsele comercializate este aproape inexistentă. Pe de altă parte, când ești pe cont propriu apare riscul alegerii unei afaceri nepotrivite sau a unor decizii care îți pot afecta business-ul pe termen lung. Așadar, franciza este un business cu risc scăzut, dar și cu profituri temperate.

Pe urmele antreprenorilor de succes

Cei mai curajoși își pot încerca norocul și veleitățile de antreprenor într-un business bazat pe o idee deja consacrată, însă care le este complet necunoscută. Întotdeauna este loc de mai bine, mai ales când afacerea adresează diverse nișe de piață și are obiectivul de a schimba cumva în bine viața consumatorilor pe care îi vizează. Totodată, o posibilitate este și cumpărarea unei afaceri deja existente, care are format un public și este și profitabilă. Există și aici unele avantaje evidente, cum ar fi mai puțin timp petrecut în faza de planificare și de creație, existența unei infrastructuri și a unei baze de clienți care sunt deja familiarizați cu marca.

Dezavantajul este dat de costul de achiziție al unei afaceri profitabile care este de obicei mult mai mare decât costurile unui start-up de același tip. Dacă alegi această rută, este important să efectuezi un proces de due diligence riguros, sau altfel spus cercetarea amănunțită a firmei din punct de vedere legal, financiar, fiscal,  comercial sau tehnic. Această etapă este esențială indiferent de cât de mică este afacerea pe care intenționezi să o cumperi. În cazul în care nu ai experiență în tranzacții sau timp pentru a te ocupa direct de achiziție, e bine să apelezi de la început la un consultant care să preia coordonarea strategică și operațională a întregului proces.

Presupunerea e mama tuturor eşecurilor

E bine să fii optimist, dar nu și în business, unde se spune că trebuie să fii realist. Să ai o afacere profitabilă este important, dar în calcul trebuie luate și alte aspecte, cum ar fi dacă îți va plăcea să faci acest business pe termen lung, cât trebuie să investești, dacă ai cunoștințele necesare sau resursele externe pentru a dezvolta business-ul și așa mai departe. Încearcă să înțelegi ce ți se potrivește însă fără să visezi la succese nemaivăzute. Înainte de a lua o decizie asupra cărui model de business să te îndrepți, e important să observi, să asculţi, să vorbeşti cu oamenii şi să creezi valoare adăugată prin afacerea pe care o lansezi.


Descoperă ce stil de antreprenoriat te caracterizează

Pe tema stilului antreprenorial și a influenței pe care o are asupra reușitei business-ului s-au făcut numeroase studii. Majoritatea analizează, însă, modul în care își conduc business-ul pornind de la deciziile pe care antreprenorii din eșantion le-au luat după ce au pornit afacerea. Mai interesantă, însă, dar și mai greu de cuantificat, este o analiză a stilului antreprenorial pe baza personalității, abilităților și preferințelor funcționale ale unei persoane care devine antreprenor. Ceea ce Caliber Leadership Systems, o companie canadiană de consultanță în management a publicat în 2016, pe baza unui secol de cercetare privind modul de funcționare și personalitatea oamenilor.

CITEȘTE ȘI: 8 tipuri de antreprenori. Care ești tu?

 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail