Intro | Ce vei învăța în acest modul

De unde începi atunci când vrei să navighezi printre tehnicalitățile deschiderii și administrării unei afaceri din punct de vedere legal? Află din materialul următor care sunt principalele lucruri de avut în vedere.

Dacă pornești o afacere pentru prima dată, este firesc să te simți copleșit de ideea că trebuie să te ocupi de aspectele juridice ale afacerii și că te vă costa timp și bani. Sentimentul e și mai apăsător atunci când începi afacerea singur, iar timpul și banii tăi s-ar duce mai degrabă către dezvoltarea produsului și a afacerii (deși nu se cheamă că ai o afacere, cel puțin nu una „investibilă“, dacă nu ai treburile juridice în ordine). Cheia ținerii sub control a tuturor chestiunilor juridice este aceeași ca pentru orice alte aspecte ale businessului început cu resurse limitate: prioritizarea.  

Că să poți să prioritizezi în mod rezonabil trebuie să determini care sunt criteriile cele mai relevante pentru tine și afacerea ta, căci cel mai adesea aceste criterii nu sunt relevante pentru toate startupurile. Experiența împărtășită de alți fondatori este valoroasă, dar trebuie trecută prin filtrul propriu. Prezint în continuare câteva idei care te ajute să iți determini propriile criterii și să iți definești prioritățile.  

Înființează o societate  

Când ești încă la stadiul de idee și te gândești încotro să o apuci, nu ai nevoie de nicio formă de organizare. Mai târziu, când devine iminent să se întâmple unul din următoarele lucruri, ar trebui să iei în considerare serios să înființezi o societate comercială (orice altă formă de organizare nu merită atenție substanțială): 

  • Nu ești singur, ci ai sau atragi un co-fondator  
  • Creezi elemente substanțiale de proprietate intelectuală  
  • Contractezi cu furnizori, inclusiv cu cei care contribuie la crearea de proprietate intelectuală  
  • Ai primii angajați  
  • Ai primii clienți  

În unele situații te-ai putea descurca fără o societate și după ce intervin unele dintre elementele de mai sus, ți-ai putea face viața semnificativ mai ușoară operând de la început într-o societate.  

Atunci când te decizi să înființezi o societate, un SRL este un no brainer pentru o companie în stadiu timpuriu de dezvoltare (cu excepția cazului în care vei activa într-un domeniu reglementat, de exemplu, servicii financiare, care iți impune să înființezi un SA). Înființarea este rapidă și necostisitoare. Nu trebuie să te preocupi să ai reguli complexe în societate, cu excepția cazului în care ai co-fondatori

Chiar și atunci când sunt doi sau mai mulți co-fondatori, abordarea guvernanței corporative în societate (prin actul constitutiv și, daca nu vă plac lucrurile simple, prin acordul acționarilor) depinde mult de legătura dintre co-fondatori, de nivelul de încredere dintre aceștia și de disponibilitatea (unii ar zice inconștiența) de a amâna unele discuții complexe despre control și aspecte financiare pentru un moment ulterior.

Din experiență pot spune însă că de multe ori, după ce trece perioada romantică a începutului și cresc mizele financiare, unele echipe de co-fondatori nu mai funcționează atât de consensual pe cât și-au propus la început. De aceea merita să ai încă de la început reguli clare, chiar dacă mai complexe, cu privire la raporturile dintre asociați. Iar când construiești aceste reguli, concentrează-te pe singurele două aspecte care contează cu adevărat în relația cu orice co-fondator sau investitor: controlul deciziilor și aspectele financiare.  

Fii atent la reglementările esențiale   

Sunt multe reglementări relevante pentru oricare business, dar nu toate au potențialul de a-ți distruge afacerea dacă nu le respecți. Țelul este de a fi conform cu toate reglementările din prima zi de operare, însă trebuie să ai în vedere că în anumite industrii (de exemplu, servicii financiare, servicii medicale, energie etc.) și în funcție de produsul dezvoltat sau afacerea pe care o dezvolți, nu poți să începi să operezi legal daca nu îndeplinești cerințe stricte de reglementare și autorizare.

Acestea sunt cele pe care trebuie să le prioritizezi, să le analizezi în detaliu și să te asiguri că le respecți. Dacă faci acest exercițiu devreme, încă de la stadiul de idee conturată, vei fi scutit de a fi muncit inconștient într-o direcție în care barierele de reglementare pot fi de neînlăturat.  

Păzește-ți proprietatea intelectuală  

Nu orice start-up este conceput să dezvolte și să dețină proprietate intelectuală semnificativă. Dacă pornești o afacere într-un domeniu care nu implică tehnologie, șansele sunt ca cel mai important element de proprietate intelectuală din patrimoniul afacerii să fie o marcă de comerț. Chiar și în astfel de cazuri însă este recomandabil să te ocupi de protejarea proprietății intelectuale încă din fazele timpurii ale afacerii.  

Dacă e vorba de mărci, asigură-te în primul rând că marca ta nu încalcă drepturi de proprietate intelectuală ale unor terți, fiind identică sau asemănătoare cu mărcile acestora. Merită să investești resurse pentru a te asigura de acest lucru înainte de a începe să popularizezi marca sau denumirea comercială și să cheltui bani pe marketing.

Acest lucru este mai important când pornești o afacere B2C, decât atunci când ai un produs sau serviciu B2B. Renunțarea la marca pentru că încalcă drepturile unor terți și reluarea procesului de branding după ce ai început să cheltui pe PR și marketing poate fi mai costisitoare și, în general, mai dăunătoare pentru succesul unei afaceri noi B2C decât pentru una B2B.    

Când vorbim de software și drepturile de proprietate intelectuală asociate acestora, protecția se asigură prin contractele cu persoanele și entitățile care au contribuit la dezvoltarea soluției. De aceea este important ca orice contribuție la dezvoltarea software-ului să fie bazată pe un contract (de exemplu, de dezvoltare software sau de muncă) încheiat încă înainte că orice persoana sau entitatea să înceapă să lucreze la software. De cele mai multe ori când nu faci asta de la început, vei fi nevoit să depui eforturi semnificativ mai mari mai tărziu pentru a pune lucrurile în ordine.

Nu sunt rare situațiile în care investitorii cer fondatorilor, ca o condiție în documentația de investiție, să obțină declarații de cesiune sau alte documente de transfer al proprietății intelectuale de la foști colaboratori ai fondatorilor care au contribuit la dezvoltarea software (și care între timp nu mai sunt ușor de găsit sau care se gândesc că ar putea profita de situație că să obțină niște sume de bani de la fondatorul pe cale să primească o investiție).  

Întocmește un set decent de condiții contractuale pentru clienți  

Un set decent de condiții contractuale înseamnă de fapt un contract cât mai clar, concis și echilibrat prin raportarea la produsul vândut sau serviciul prestat și adaptat la specificul acestuia, care nu te expune la riscuri comerciale majore și care nu este împovărător pentru client.

Pentru un astfel de contract merită să discuți și să lucrezi cu cineva cu experiență. Vei constata că orice cost cu întocmirea acestui contract vă fi de multe ori compensat de 2 câștiguri majore pe care le vei obține:

  1. vei economisi mult timp și energie în negocierea contractului cu clienții;
  2. vei fi perceput de clienți (în special de cei mari, care au departamente de achiziții și juridice cu experiență) ca un furnizor serios, care abordează matur relațiile contractuale și care merită încrederea lor, deși este o companie la început de drum.

Cele de mai sus se validează în special în relații B2B, dar nu vă simțiți încurajați să neglijați condițiile contractuale atunci când operați în relații B2C, mai ales că în acest din urmă caz s-ar putea să fiți sub incidenta reglementărilor care vizează protecția consumatorilor în general sau, specific, în anumite sectoare. Dacă acorzi atenție lucrurilor de mai sus și le prioritizezi în funcție de specificul afacerii tale, îți vei întări afacerea și vei fi pregătit să previi sau să adresezi în mod eficient riscurile majore pe măsură ce apar.  


Catalin Grigorescu este Managing Partner și liderul practicii de consiliere și tranzacții în tehnologie a societății de avocați bpv Grigorescu Ștefănică, aflată de mulți ani în eșalonul 1 al societăților de avocați cu practică în Tehnologie, Media și Telecomunicații din Romania. De asemenea, Cătălin este investitor în Innoship și adviser al companiei.    

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail