Pentru o afacere online, a ține pasul cu tehnologia și cu schimbarea comportamentului consumatorilor este o prioritate constantă. Un magazin online de succes este acela care reușește să mențină un echilibrul între a oferi experiențe memorabile și a fi relevant pentru cei care cumpără online. Modul în care brandurile reușesc să construiască experiențe holistice depinde de gradul de cunoaștere a nevoilor utilizatorilor și de empatia dovedită în tot ceea ce privește interacțiunea cu consumatorul.
O experiență relevantă este rezultatul creării unui magazin online care să urmărească atât experiența de navigare, cât și aspectul website-ului. User Experience (UX) reprezintă garanția menținerii acestui echilibru, iar o bună cunoaștere a principiilor UX este utilă pentru toți deținătorii de magazine online.
User Interface (UI) este componenta care asigură interacțiunea dintre om și website și care face navigarea mult mai ușoară. UI include toate elementele care compun interfața dintre om și conținut (spre exemplu, butonul de contact, câmpurile pentru introducerea datelor) și este menită să ușureze felul în care un utilizator folosește website-ul. În continuare, îți vom prezenta totul despre UX/UI design și importanța acestora în atragerea și păstrarea clienților.
Ce vei afla din acest articol
- Ce este și cum te ajută UX Design
- Cine poate folosi UX
- UI UX: Ce este UI și cum te ajută un UI/UX developer
- UI/UX design meaning și importanța experienței utilizatorului
- De ce este UX/UI design un domeniu dinamic și în creștere
- UI/UX meaning și cum te poți asigura că experiența utilizatorilor este calitativă
- 10 bune practici UX/UI design pentru e-Commerce
- În Startarium găsești informații necesare despre cum construiești o afacere de succes și despre UX/UI design
Ce este și cum te ajută UX Design
UX reprezintă totalitatea lucrurilor pe care un client le testează și le experimentează cu produsul sau serviciul tău. Vorbim aici atât de punctele slabe sau aspectele cu care se chinuie, cât și de bucuria sau ușurința cu care utilizează un produs sau experimentează un serviciu.
O concepție greșită și destul de comună de altfel, este faptul că UX Design se referă la „design-ul” interfeței. Această percepție este accentuată de cuvântul „design” care, deși în engleză are o conotație mai largă, în română are un înțeles ceva mai restrâns, care se rezumă la partea vizuală.
What is UX design? UX nu este despre cum arată un site, ci despre înțelegerea și analizarea utilizatorilor lui, a nevoilor și obiectivelor acestora. Scopul său este să ofere o experiență semnificativă și relevantă utilizatorilor, pentru ca aceștia să își îndeplinească obiectivele în cel mai scurt timp și cu cel mai puțin efort.
O experiență a utilizatorilor mai puțin plăcută duce la confuzie, frustrare sau neîncredere în website și în compania respectivă. Acest lucru se traduce direct într-o rată de conversie scăzută.
➡️ Intră în secțiunea Business EDU și descoperă materiale concentrate pe noțiuni esențiale de business, utile oricărui antreprenor, inclusiv despre importanța aspectului și funcționalității unui website.
Cine poate folosi UX
UX este o competență care poate fi aplicată de toată lumea, indiferent dacă este vorba despre retail, finanțe, fabrici și așa mai departe. Trebuie doar să știi cum folosesc oamenii anumite instrumente, sisteme și servicii, pentru a putea să proiectezi ceva în jurul lucrurilor pe care le observi.
În general, oamenii au tendința să creadă că UX necesită mulți bani. Adevărul este că metodele UX contribuie la succesul organizației tale prin reducerea costurilor de suport pentru clienți și prin creșterea numărului de oameni interesați de produs/ serviciu.
UI UX: Ce este UI și cum te ajută un UI/UX developer
UI este prescurtarea de la user interface (interfață de utilizator). Ce înseamnă acest lucru? Este aspectul grafic al unei aplicații sau al unui website și se referă la toate elementele care vin în contact cu utilizatorii: butoane, text, imagini, câmpuri pentru introducere text, slide-uri și așa mai departe. În UI sunt incluse animațiile de interfață, trecerile dintr-un loc în altul, aspectul proiecției și multe altele. De menționat că orice element vizual sau interactiv trebuie proiectat, iar aici intervine UI/UX.
Un UI/UX developer are sarcina de a proiecta toate aceste elemente, practic de a decide cum va arăta website-ul (sau aplicația). Acesta alege schemele de culoare, forma butoanelor și alte elemente mici, la care în primă fază poate nu te-ai gândi, inclusiv lățimea liniilor și fonturile.
De regulă, designerii UI sunt graficieni care se ocupă de partea estetică a website-ului și care se asigură că fiecare element vizual este corect, nu doar din punct de vedere al aspectului, ci și al funcționalității.
UI/UX design meaning și importanța experienței utilizatorului
Fiecare produs și serviciu este creat pentru oameni, deci este important să înțelegi modul în care aceștia le folosesc, începând cu felul în care ei funcționează și gândesc. În mod similar, dacă vrei ca oamenii să utilizeze produsul sau serviciul tău, este vital să te asiguri că acesta este ușor de folosit.
Este mai plauzibil ca aceștia să utilizeze produsul/ serviciul tău, dacă le oferă o experiență plăcută. Mai mult decât atât, asta îți poate crește șansele ca aceștia să recomande produsul și să devină loiali companiei, în cazul în care le sunt îndeplinite așteptările. Experiențele bune nu se întâmplă în mod accidental, ci sunt produsul procesului de proiectare centrat pe utilizator. Iată etapele acestui proces:
- Primul pas este planificarea care vizează înțelegerea proiectului de UX/UI design, „destinația” și descoperirea nevoii strategice livrate alături de proiect.
- Al doilea pas este cercetarea, pentru a înțelege oamenii și cum arată publicul țintă care va folosi produsul sau serviciul. Cercetarea se realizează prin interviuri, sondaje sau prin simplă observație, urmărind modul în care oamenii își petrec viața. Partea de design face apel la creativitate și la încercarea de a găsi modalități pentru a proiecta sarcini/ interfețe și de a reproiecta anumite produse ca acestea să răspundă la nevoile utilizatorilor, pe baza cercetărilor anterioare.
- Adaptarea este al treilea pas, moment în care ceea ce a fost proiectat până atunci este pus la dispoziția clienților, pentru a înțelege cum vor răspunde efectiv la designul realizat.
- În final, vei putea măsura rezultatele. Proiectarea și lansarea unui produs pe piață nu sunt suficiente, întrucât așteptările clienților se schimbă, astfel încât trebuie să măsori și monitorizezi modul în care produsul continuă să satisfacă nevoile lor.
De ce este UX/UI design un domeniu dinamic și în creștere
Principalul motiv pentru care UX/UI design este un domeniu dinamic se datorează concurenței existente între companii. În mod normal, acestea concurează pe lucruri cum ar fi preț și calitate.
Cu toate acestea, standardizarea proceselor de calitate și a metodologiilor a diminuat, în mare măsură, calitatea ca diferențiator între companii. Tehnologia este un alt domeniu în care companiile concurează, dar este un avantaj pe termen scurt, care poate fi copiat.
Companiile concurează, de asemenea, în marketing, în branding și în publicitate, dar această luptă este scumpă și este ușor de pierdut în fața unui brand puternic. Ca exemplu, există companii care și-au pierdut reputația de brand în urma unor greșeli pe care le-au făcut pe piață.
În ultimul timp, tot mai multe companii angajează oameni cu abilități de proiectare și cu experiență în UI/UX design. Alte companii cumpără firme de design, deoarece încearcă să obțină acces la aceste abilități și la acele procese de proiectare.
UI/UX meaning și cum te poți asigura că experiența utilizatorilor este calitativă
UI/UX meaning sau cum te asiguri că experiența utilizatorilor este excelentă la fiecare vizită pe website-ul tău? Există o serie de metode care pot fi aplicate cu succes pentru UX/UI design, pentru a optimiza site-uri sau aplicații și pentru a crește ratele de conversie. Mai jos, vei găsi câteva tehnici pe care le poți aplica pentru site-ul tău, cu ajutorul unui UX/UI developer.
UX Expert Review
Un UX Expert Review (sau UX Audit) este o metodă prin care sunt identificate cele mai multe probleme de usability ale unui site,produs digital sau platformă. Un expert în UX/UI design are cunoștințele și experiența necesare pentru a parcurge site-ul din perspectiva unui user. Ce face, mai concret? Trece prin scenariile principale de utilizare a site-ului și recomandă îmbunătățiri.
Mai concret, expertul în User Experience:
- va descoperi care sunt lucrurile care funcționează și care nu funcționează pentru utilizatori (ex: un proces de check-out mai puțin intuitiv sau o funcționalitate de căutare care nu întoarce rezultatele dorite);
- va reduce incertitudinile pe care le ai referitoare la nevoile și dorințele userilor;
- va ajuta echipa de proiect și business-ul în a înțelege mai bine utilizatorii;
- va valida ipoteze și asumpții;
- va descoperi problemele de usability (ex: un formular care nu evidențiază câmpurile cu erori de UX/UI design sau care conține denumiri neclare de câmpuri) și, cel mai important, va oferi recomandări actionabile de îmbunătățire.
User Surveys
Printre cele mai comune modalități de a înțelege ce cred utilizatorii despre un produs este să îi întrebi pur și simplu. User Surveys reprezintă o metodă de UX/UI design cantitativă (relativ simplă și eficientă din punct de vedere costuri) de a obține informații relevante despre userii tăi și cum interacționează ei cu produsul.
Un User Survey este foarte util și te va ajută să:
- Înțelegi nevoile utilizatorilor;
- Înțelegi cum interacționează ei cu produsul tău;
- Reduci riscul de a implementa o soluție greșită;
- Oferi stakeholderilor încrederea că funcționalitățile implementate sunt relevante.
Dezavantajul unei astfel de metode este că, deși afli ce spun utilizatorii, acest lucru poate fi diferit, într-o măsură sau alta, de ce gândesc sau cum se comportă, de fapt, pe site.
Usability Testing
Usability Testing este o metodă extrem de eficace de a testa funcționalitățile unui website sau a unei aplicații prin observarea utilizatorilor reali în timp ce parcurg task-urile sau scenariile de interes.
Pentru această metodă, e nevoie de prezența unui UX Expert în calitate de moderator și observator al întregului proces. La final, au loc interviuri 1:1 cu utilizatorii, sunt notate problemele găsite și se oferă recomandări și soluții către stakeholders..
Aceasta este o metodă calitativă prin care se descoperă și cele mai „adânci” probleme de usability, lucruri ce nu reies neapărat în urma unui Expert Review.
În mod natural, Usability Testing vine cu un buget mai mare decât un User Survey, însă este foarte important pentru:
- Validarea unui prototip, cu mult înainte să intre în faza de implementare;
- Identificarea problemelor ce reduc rata de conversie;
- Măsurarea și apoi reducerea timpului de finalizare a task-urilor de către useri;
- Descoperirea de oportunități în a crește satisfacția utilizatorilor;
- Descoperirea pașilor din proces care produc o încărcare cognitivă inutilă.
UX design Search-Log Analysis
Search-Log Analysis este una dintre cele mai subestimate metode de UX/UI design. Ce este UX design search-log analysis? Caseta de căutare din site-ul tău poate să îți ofere insight-uri esențiale despre ce caută și cum caută utilizatorii și te ajută să îți ajustezi strategia de conținut și de produs astfel încât să le oferi fix lucrurile de care au nevoie.
Dacă înregistrezi și analizezi termenii de căutare din site, vei obține informații ce vor impacta:
- Strategia de conținut;
- Strategia de marketing;
- Arhitectură informației;
- Strategia de localizare;
- Vocabularul site-ului.
În plus, un Search-Log Analysis va ajuta stakeholderii să empatizeze cu utilizatorii, pentru că datele vor dezvălui problemele întâmpinate de aceștia atunci când caută ceva pe site.
Analytics Review
Dintr-o perspectivă de User Experience, informațiile din tool-urile de Analytics sunt folosite pentru observarea trendurilor în ratele de conversie, a diverselor acțiuni făcute de useri pe site sau pentru identificarea oportunităților și ghidaj pentru echipa de design.
Analytics Review este o metodă de UX/UI design cantitativă care te ajută să:
- Afli unde părăsesc utilizatorii site-ul;
- Optimizezi journey-urile utilizatorilor și reduci rata de abandon;
- Descoperi date relevante pe care să îți bazezi deciziile de redesign;
- Analizezi trendurile în comportamentele userilor.
Mixul de tehnici și metode de UI/UX design meaning pe care să le aplici pentru site-ul sau aplicația ta depinde de fiecare audiență și business în parte, iar rezultatele pot îmbunătăți considerabil experiența utilizatorilor pe platforma și performanța financiară a afacerii.
➡️ Explorează cursurile ghidate din platforma Startarium și află cum te poți asigura că experiența vizitatorilor este calitativă.
10 bune practici UX/UI design pentru e-Commerce
User surveys, usability testing, search-log analysis și analytics reviews sunt câteva dintre metodele prin care poți garanta o experiență optimă pentru utilizator. Odată finalizată corespunzător, cercetarea utilizatorilor ar trebui să fie însoțită de utilizarea a câteva principii UX/UI design, detaliate în continuare:
Navigare ușoară mulțumită unui UX/UI design perfect
Conform Legii lui Hick, cu cât un utilizator are mai multe opțiuni, cu atât îi va lua mai mult timp să finalizeze o acțiune. Navigarea trebuie să fie intuitivă, cu căi de alegere minime și fără întreruperi inutile. De exemplu, site-urile web cu multe produse într-o singură categorie ar trebui să dispună de faceted search și navigarea în coloana din stânga pentru a permite cumpărătorilor să sorteze produsele în funcție de diferite atribute.
Personalizare UX/UI design
Într-o lume în care clienții au o mulțime de opțiuni, listele de produse recomandate sau articole pe care alți clienți le-au cumpărat sunt de mare ajutor. Aceste caracteristici de personalizare accelerează căutarea produselor și finalizarea achiziției. Mai mult, acestea adaugă o notă personală procesului de cumpărare și conduc la relații mai profunde între clienți și branduri.
Call-to-Action (CTA) clar
Rolul unui CTA este de a menține clienții concentrați pe îndeplinirea unei acțiuni specifice pe site. Un CTA util ar trebui să iasă în evidență față de restul elementelor de pe pagină, comunicând clar ce se întâmplă în continuare și îndemnând utilizatorii să acționeze într-o formă sau alta. Deși sunt instrumente puternice, pot părea copleșitoare dacă sunt folosite prea mult.
Valoarea vizibilă a produsului
Cumpărătorii trebuie să poată percepe imediat și fără prea mult efort valoarea unui produs. În acest sens, framework-ul jobs-to-be-done pentru nevoile utilizatorilor este extrem de util ca punct de plecare. Un lucru important de avut în vedere este acela că vizitatorii site-ului nu ar trebui să fie nevoiți să citească și să deruleze mult sau să vizioneze videoclipuri prea lungi pentru a putea percepe valoarea unui produs.
Funcția de căutare integrată în UX/UI design
O funcție de căutare integrată în UX/UI design este extrem de utilă, deoarece utilizatorii care fac căutări pe un site au mai multe șanse să se transforme în cumpărători . Această opțiune este relevantă în special pentru tipul de vizitator care se află aproape de finalul experienței de cumpărare, pentru care un motor de căutare bun va scoate la iveală produsele relevante.
Pe de altă parte, un motor de căutare devine și mai important în cazul unei oferte complexe. Barele de căutare persistente cu versiuni de completare automată pentru anumite interogări, de exemplu, simplifică procesul de căutare de pe fiecare pagină. Cu toate acestea, prezența lor pe paginile de check-out nu este recomandată, deoarece deviază atenția de la finalizarea comenzii.
Confirmare socială
Evaluările și recenziile au un impact profund asupra deciziilor de cumpărare. Confirmarea socială vine și sub formă de conținut generat de utilizatori, cum ar fi testimonialele, studiile de caz sau recenziile. Implementarea unei funcții de conținut generat de utilizatori pe paginile de produse poate fi un instrument puternic pentru creșterea conversiilor.
Semnale vizibile de securitate și asistență pentru clienți mulțumită UX/UI design
Comerțul electronic se numără printre sectoarele cele mai predispuse la breșe de securitate. Utilizatorii devin din ce în ce mai conștienți de potențiala lor vulnerabilitate online. Prin urmare, credibilitatea este crucială și poate fi construită cu ușurință cu ajutorul UX/UI design, prin afișarea însemnelor de securitate și a aprobărilor terților într-un loc vizibil pe site. În plus, funcțiile de asistență precum chatbot-urile, politicile de returnare, întrebările frecvente și detaliile despre asistența pentru clienți sunt de mare ajutor.
Targetare în funcție de locație cu ajutorul UX/UI design
Când vinzi la nivel internațional, targetarea în funcție de locația geografică pentru oferte specifice asigură relevanța pentru întreaga experiență a utilizatorului. De asemenea, poate ajuta la redarea unei oferte pentru clientul potrivit la momentul potrivit.
Evitarea sliderelor automate sau fundalurile video
Sliderele sau fundalurile video sunt folosite în special pentru aspectul lor modern. Cu toate acestea, sunt de multe ori predispuse la erori. Dacă sunt implementate incorect, aceste elemente de design pot încetini site-ul și distrage atenția vizitatorului. Întrucât atât viteza site-ului, cât și UX/UI design sunt factori SEO importanți, este posibil ca aceste elemente de design să nu merite efortul implementării.
Comenzi rapide folosind UX/UI design
Un proces lent de plată este unul dintre motivele majore pentru abandonul coșului de cumpărături. Folosind indicatori clari de progres pe pagina de check-out, formulare scurte, fără distrageri, informații clare despre costurile de expediere și opțiunile de plată multiple și diverse, vor asigura un proces de plată fără probleme. În plus, guest check-out ar putea fi o opțiune viabilă pentru comercianții cu amănuntul, a căror activitate nu depinde de generarea de lead-uri.
Impactul unui UX/UI design memorabil
În cele din urmă, o experiență de utilizator relevantă și semnificativă pentru UX/UI design este unul dintre factorii cheie care asigură succesul pe termen lung, loialitatea clienților, recenzii și recomandări pozitive. Succesul magazinelor online constă în îmbunătățirea experienței utilizatorului, menținând-o simplă și câștigând încrederea clienților. Acest lucru nu numai că va duce la rate de conversie mai mari, dar va influența și percepția asupra brandului și, prin urmare, va avea un impact pozitiv asupra fidelizării clienților.
În Startarium găsești informații necesare despre cum construiești o afacere de succes și despre UX/UI design
În platforma Startarium vei găsi toate informațiile și resursele utile pentru a planifica și dezvolta o afacere online de succes. Startarium este cea mai complexă platformă pentru antreprenorii aflați la început de drum și care încurajează învățarea continuă. Pentru o afacere de succes, este bine să cunoști noțiuni de business și noutăți din industria ta, iar Startarium te poate ajuta. Mai mult, aici vei găsi și informații interesante despre mediul de business și antreprenoriat, în general.